لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

شورای عالی صلح: اسلام‌آباد مانع گفتگوهای صلح افغانستان نشود


شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، هشدار پاکستان به طالبان افغان که گویا در مذاکرات صلح از این کشور مشوره گرفته شود، به معنی مداخله آشکار پاکستان در مذاکرات بین‌الافغانی است.

این شورا از جامعه جهانی و سازمان ملل‌متحد می‎خواهد که به اسلام‌آباد اجازه ندهد تا پروسه صلح این کشور را بخاطر منافع خود، به مانع یا تعویق روبرو کند.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که مذاکرات بین‌الافغانی صلح نتیجه خوب دارد و باید از هر نوع مداخله مصون باشد.

وی گفت که فشار اخیر پاکستان بالای طالبان، مداخله آشکار این کشور در مذاکرات صلح بین‌الافغانی است.

اوچقون: فشار اخیر پاکستان بالای طالبان، مداخله آشکار این کشور در مذاکرات صلح بین‌الافغانی است.
اوچقون: فشار اخیر پاکستان بالای طالبان، مداخله آشکار این کشور در مذاکرات صلح بین‌الافغانی است.

​آقای اوچقون افزود:

"این عمل پاکستان که گویا در مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، نظر پاکستان باید گرفته شود در مذاکرات صلح افغانستان یک مداخله آشکار پاکستان است و به هیچ صورت قابل قبول نمی‎باشد."

دو عضو طالبان به شرط افشا نشدن نام‌شان به آژانس اسوشیتد پرس گفته‎اند که پاکستان به سه تن نماینده‎گان طالبان که از قطر به پاکستان رفته‎اند هشدار داده اگر در مسئله مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نظر پاکستان را نگیرند در آن صورت رهبران طالبان با خانواده‌های شان از پاکستان خارج خواهند شد.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح در صحبت با رادیو آزادی همچو گزارش‎ها را نادرست خوانده آن را رد کرد.

در همین حال شماری از کارشناسان افغان می‎گویند پاکستان در این اواخر تلاش دارد از راه‎های مختلف مذاکرات صلح افغانستان را سبوتاژ کند.

فیض محمد زلاند استاد پوهنتون کابل می‎گوید، پاکستان می‎کوشد از طالبان در مسایل افغانستان به حیث آله ستراتیژیک استفاده کند.

زلاند: موقف اخیر پاکستان بخاطر سبوتاژ کردن این روند است.
زلاند: موقف اخیر پاکستان بخاطر سبوتاژ کردن این روند است.

وی افزود:

"در این اواخر حکومت افغانستان تلاش می‎کند که خودش یا به میانجیگری چین و امریکا با طالبان مسلح مذاکره کند اما موقف اخیر پاکستان بخاطر سبوتاژ کردن این روند است تا طالبان را مجبور کند که خواسته‌هایش را بپذیرد."

فیض محمد زلاند همچنان می‎گوید که اگر زمینه گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح بدون دخالت خارجی‎ها فراهم شود، افغان‎ها این توانایی را دارند تا روند صلح را مؤفق بسازند.

گزارش‎های از مذاکرات پنهانی صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در ماه‎های سپتمبر و اکتوبر سال جاری نشر شد.

حکومت افغانستان و طالبان مسلح در مورد این مذاکرات صلح ابراز نظر نکرده‎اند.

در همین حال اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند یگانه راه حل مشکلات فعلی افغانستان مذاکرات صلح بین‌الافغانی است.

سید اکرام عضو این جرگه از طالبان مسلح می‎خواهد که بدون فشارها و خواست بیگانه‎ها به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان آماده شود.

سید اکرام: به همه افغان‎ها نیاز است که متوجه باشند تا از سوی برخی کشورها استفاده نشوند.
سید اکرام: به همه افغان‎ها نیاز است که متوجه باشند تا از سوی برخی کشورها استفاده نشوند.

او افزود:

"به همه افغان‎ها نیاز است که متوجه باشند تا از سوی برخی کشورها استفاده نشوند و باید کسانیکه مخالف دولت هستند به مذاکرات صلح بین‌الافغانی آماده شوند و در انکشاف کشور سهم بگیرند."

حدود یک ماه پیش در نتیجه گفتگوهای صلح بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، موافقت‌نامه صلح میان دو طرف امضا شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG