لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

پیشرفت‌های نیروهای عراقی در داخل خاک موصل


نیروهای حکومتی عراق در عملیات پس‌گیری موصل از چنگ داعش امروز به پیشرفت‎های دست یافتند.

یک جنرال عراقی می‎گوید نیروهای خاص حکومتی وارد مناطق اطراف موصل شدند.

این اولین باریست که قوای عراقی در بیش از دو سال پا در خاک موصل گذاشته‎اند.

این پیشرفت بخشی از عملیات زمینی است که صبح وقت امروز سه شنبه در منطقه صنعتی گوگجالی آغاز شد و بخشی از عملیات تهاجمی بزرگتریست که برای پس‌گیری موصل از چنگ داعش، دو هفته قبل آغاز شد.

عملیات نیروهای عراقی علیه داعش برای پس‌گیری موصل
عملیات نیروهای عراقی علیه داعش برای پس‌گیری موصل

جنرال سمیع ال ارادی می‎گوید، نیروهایش تا چاشت امروز داخل قریه گوگجالی شده‌بودند و تنها هشتصد متر از منطقه کارامه موصل دور بودند.

او گفت داعش برای جلوگیری از پیشروی قوای عراق به کاراما بمها و مواد انفجاری زیاد را در منطقه جابجا کرده‎است.

از سوی دیگر، دفتر حقوق بشر ملل‌متحد می‎گوید گزارش‎های تازه را در مورد کشتارهای دسته جمعی توسط جنگجویان داعش در شهر شمالی موصل عراق به دست آورده‎است.

روینا شامدا سانی سخنگوی اداره حقوق بشر ملل‌متحد امروز گفت، این اداره گزارش‎های را از موصل به دست آورده که ۴۰ قوماندان اسبق نیروهای امنیتی عراق سه روز پیش از سوی داعش به قتل رسیده و اجساد آن‎ها در دریای دجله انداخته شدند.

شامدا سانی: داعش در ساعات صبح وقت دیروز حدود ۲۵ هزار تن را از شهر همام‌العلیل انتقال داده‎است.
شامدا سانی: داعش در ساعات صبح وقت دیروز حدود ۲۵ هزار تن را از شهر همام‌العلیل انتقال داده‎است.

شامدا سانی گفت، داعش همچنان در ساعات صبح وقت دیروز حدود ۲۵ هزار تن را از شهر همام‌العلیل در ۱۵ کیلو متری جنوب موصل انتقال داده‎است که شاید از آن‎ها در مواضع دفاعی داعش به حیث سپر انسانی استفاده شود.

این خبر سه روز بعد از آن نشر شده که زی رعد ال حسین کميشنر عالی ملل‌متحد در بخش حقوق بشر گفت، داعش هفت هزار خانواده را برای استفاده به حیث سپرهای بشری در جریان عملیات جاری قوای حکومتی عراق ربوده‎است.

ال حسین همچنان هفته گذشته گفت، ۲۳۲ فرد ملکی به شمول ۱۹۰ پرسونل اسبق نظامی توسط تندروان داعش در قرارگاه نظامی ال غازلانی با فیر گلوله از پا در آمدند.

XS
SM
MD
LG