لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

نگرانی‌ها از وضعیت مافیایی علیه خبرنگاران در افغانستان


کمیته مصونیت خبرنگاران می‎گوید، هنوز هم خبرنگاران افغان با مشکل عدم مصونیت و دسترسی به معلومات روبرو هستند.

این کمیته موجودیت وضعیت مافیایی در برابر خبرنگاران افغان را نگران کننده می‎خواند و در این باره خواستار اقدامات جدی دولت است.

نجیب شریفی مسئول این کمیته به روز چهار شنبه در محفل بزرگداشت از روز جهانی پایان دادن به معافیت جرمی در برابر خبرنگاران گفت، وضعیت مافیایی در برابر خبرنگاران چالش بزرگی است که هنوز هم وجود دارد.

خبرنگار افغان هنگام تهیه گرازش در یکی از ولایت‌های نا امن افغانستان
خبرنگار افغان هنگام تهیه گرازش در یکی از ولایت‌های نا امن افغانستان

آقای شریفی می‎گوید، اگر طرزالعمل ساخته شده از طرف شورای امنیت افغانستان به گونه درست عملی شود تا حد زیاد مشکلات فرا روی خبرنگاران حل خواهد شد.

وی افزود:

"مشکلات بسیار وسیع است، مشکلات به مراتب بزرگ است، کارهای که در این بخش شده کافی نیست و در این بخش به اقدامات جدی نیاز است، من فکر می‎کنم همان طرزالعملی که تصویب شده اگر به گونه درست عملی شود می‎تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند."

آقای شریفی می‎گوید، در پانزده سال گذشته حکومت در بخش آزادی بیان و رسانه‎ها مشکلاتی داشته‎است اما برای حل این مشکلات برخی اقدامات هم صورت گرفته‎است.

در این حال یونسکو یا سازمان علمی و فرهنگی ملل‌متحد می‎گوید، در یک دهه اخیر در جهان در هر پنج روز یک خبرنگار کشته می‎شود.

یونسکو خطرناکترین کشورهای جهان برای خبرنگاران را سوریه، عراق، اوکراین، افغانستان و پاکستان به ترتیب هم رده بندی کرده‎است.

بر اساس این گزارش در کشورهای سوریه و عراق در سال ۲۰۱۴ بیست و پنج ژورنالیست و در سال ۲۰۱۵ بیست و سه ژورنالیست جان داده‎اند.

بر اساس این گزارش در سال‎های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی هفت خبرنگار در اوکراین، پنج خبرنگار در افغانستان و چهار خبرنگار در پاکستان کشته شده‎اند.

در همین حال به مناسبت روز جهانی پایان دادن به معافیت جرمی در برابر خبرنگاران برخی نهادهای اروپایی در افغانستان نیز از خشونت در برابر خبرنگاران اظهار نگرانی کرده خواستار آن اند تا عاملان خشونت با خبرنگاران به پنجه قانون سپرده شوند.

در همین حال پارنیل کاردیل معاون نماینده‎گی سیاسی سازمان ملل در افغانستان یا یونما در این نشست از افزایش خشونت با خبرنگاران اظهار نگرانی کرده و از حکومت خواست تا قضیه‎های خشونت با خبرنگاران را بررسی کند.

وی افزود:

"حمله بر خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها قابل نگرانی است و در این بخش به کارهای عملی نیاز است و این وظیفه دولت است تا برای مصونیت خبرنگاران گام‎های عملی بردارد و همچنان قضیه‎های خشونت بر ضد خبرنگاران را تحقیق کند."

از سوی دیگر نادر نادری مشاور ارشد رئیس جمهور در روابط عامه و استراتیژیک می‎گوید، هرچند خبرنگاران در پانزده سال اخیر از ناحیه معافیت افرادی که با خبرنگاران خشونت کرده‎اند، رنج می‎برند اما حکومت به گفته وی برای از بین بردن این فرهنگ بد مصمم است.

نادری: در پانزده سال گذشته خانواده رسانه‎های ما رنج بردند و از فرهنگ معافیت، دچار ضرب و شتم شدند.
نادری: در پانزده سال گذشته خانواده رسانه‎های ما رنج بردند و از فرهنگ معافیت، دچار ضرب و شتم شدند.

او افزود:

"در پانزده سال گذشته خانواده رسانه‎های ما رنج بردند از فرهنگ معافیت، دچار ضرب و شتم شدند و اهانت شدند و متأسفانه به قتل رسیدند و شهید آزادی بیان شدند، تعهد بسیار جدی و اراده بسیار واضح وجود دارد و راجع شده که این قضایا دوباره باز و ارزیابی شود و بالاخره به حد ممکن‌اش به فرهنگ معافیت پایان داده شود."

آقای نادری می‎گوید، مبارزه با فرهنگ معافیت می‎تواند موارد خشونت علیه خبرنگاران را کاهش دهد.

به گفته وی، رئیس جمهور به تمام نهادهای امنیتی سفارش کرده تا با خبرنگاران برخورد مناسبت نمایند و معلومات را به موقع در اختیار آنان قرار دهند.

گزارش : نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG