لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

کارشناسان: افغانستان باید از نشست شانگهای به نفع خود سود ببرند


شماری از تحلیلگران افغان نشست شانگهای یا سازمان همکارهای منطقه یی در قرغزستان را مهم می‎دانند و می‎گویند که افغانستان باید از این فرصت استفاده کند.

با وجودیکه هیئت افغانی به حیث ناظر در این نشست اشتراک کرده اما کارشناسان می‎گویند که مقامات افغان باید از این نشست به نفع کشور سود ببرند.

آنان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفتند که در این نشست روی مشکلات امنیتی و اقتصادی بحث می‎شود و افغانستان نیز با چالش‎های امنیتی و اقتصادی روبرو است.

آنان می‎افزایند که کشورهای عضو شانگهای از گسترش تروریزم و افراط گرایی در منطقه نگران بوده و افغانستان نیز قربانی اصلی این دو پدیده‎است.

بشیر بیژن یکی از آگاهان سیاسی می‎گوید که افغانستان باید به کشورهای منطقه انگیزه بدهد تا علیه تروریزم در چوکات یک اجماع منطقه یی اقدام نماید.

بیژن: امیدوار هستیم رئیس اجرائیه بر موقف قبلی تاکید کند.
بیژن: امیدوار هستیم رئیس اجرائیه بر موقف قبلی تاکید کند.

او افزود:

" امیدوار هستیم رئیس اجرائیه بر موقف قبلی تاکید کند و خواهان قرارگاه‎های مشترک منطقه یی برای مبارزه مشترک در برابر دشمن مشترک که تروریزم و دهشت افگنی است شود.

در این صورت اجماع منطقه یی نیز مسیر پیدا می‎کند."

نشست شانگهای یا سازمان همکاری‎های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی منطقه یی روز پنجشنبه در بشکیک پایتخت قرغزستان راه اندازی گردید.

چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ میلادی این سازمان را پایه گذاری کردند و مغولستان، ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان ناظر به این سازمان پیوستند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز به هدف اشتراک در نشست سالانه این سازمان به قرغزستان رفته‎اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که آقای عبدالله در مورد مبارزه جدی با تروریزم، پروسه صلح و عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای در این نشست تاکید خواهد کرد.

در این حال بصیر رنجبر از کارشناسان اقتصادی می‎گوید که برخی از کشورهای منطقه مانند چین، هند و روسیه در حال انکشاف بوده و تلاش سرمایه گذاری در منطقه را دارند.

به گفته وی مقامات افغان باید زمینه سرمایه گذاری آنان را در این کشور فراهم ساخته و گام مهمی را در راستای تقویت اقتصاد افغانستان بردارند.

رنجبر: باید با تروریزم مبارزه شود، در اینجا امنیت، صلح و ثبات تامین شود.
رنجبر: باید با تروریزم مبارزه شود، در اینجا امنیت، صلح و ثبات تامین شود.

او افزود:

" باید با تروریزم مبارزه شود، در اینجا امنیت، صلح و ثبات تامین شود و به اقتصاد ما توجه گردد.

خصوصآ در حالی‎که ما می‎خواهیم به چهار راه منطقه یی آسیا تبدیل شویم، تقریبآ همه همسایه‎ها برای ما اهمیت قایل هستند و باید تلاش شود تا عضویت دایمی در این سازمان را بدست آوریم."

افغانستان در نشست‎ها و کنفرانس‎ها همواره تلاش کرده تا در امر مبارزه با تروریزم و افراطیت کشورهای منطقه را تشویق کند و از طریق یک اجماع منطقه یی به این مشکل نقطه پایان گذارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز بر این مطلب تاکید کرده و گفته‎است که این اجماع به میان آمده و کشورها و حلقات که در منطقه از تروریزم حمایت می‎کنند راه جز پیوستن به این اجماع و مبارزه صادقانه در برابر تروریزم ندارند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG