لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

والی کندز: در حمله هوایی بیش از ۳۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشته‌اند


اسدالله عمرخیل والی کندز تائید می‌کند که در اثر بمبارد شب گذشته در شمال این شهر در منطقه بُز کندهار ۳۰ تن از افراد ملکی کشته شده‌ و ده‌ها تن دیگر زخم برداشته‌اند.

آقای عمرخیل می‌گوید که کودکان و زنان نیز مشمول کشته شده‌گان این رویداد هستند.

وی می‌افزاید، نیروهای امریکایی در عملیات که در آن دو تن از سربازان این امریکایی کشته شدند برای حمایت از نیروهای افغان بمبارد کرده‌اند.

والی کندز وقوع این رویداد را تائید می‌کند.
والی کندز وقوع این رویداد را تائید می‌کند.

در همین حال باشنده‎گان منطقه بُز کندهاری مربوط شهر کندز می‌گویند که شب گذشته نیروهای خاص افغان و نیروهای مأموریت حمایت قاطع ناتو قریه آنان را بمباردمان کرده و در نتیجه آن بیش از ۶۰ تن از غیر نظامیان کشته و زخمی شده‎اند.

داد محمد یک‌تن از بزرگان این منطقه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در این رویداد ۳۰ تن کشته شده‎اند که یازده تن‌شان اطفال هستند و ۷۰ تن دیگر زخمی اند.

صدها تن از باشنده‎گان منطقه بُز کندهاری اجساد کشته شده‎گان را به گونه اعتراض به شهر کندز انتقال داده‌بودند و در قسمت شمال شهر در زیر بالا حصار تجمع کرده‌بودند و می‌خواستند که اجساد را به چوک کندز انتقال بدهند، اما پولیس جلو آنان را گرفتند.

مردم می‌گویند که کشته شده‌گان تمامی‌شان غیر نظامیان هستند، نه طالب.
مردم می‌گویند که کشته شده‌گان تمامی‌شان غیر نظامیان هستند، نه طالب.

این مردم می‌گویند که کشته شده‌گان تمامی‌شان غیر نظامیان هستند، نه طالب.

دو تن از آنان می‌گویند:

"اسم من داد محمد است، شب نیروهای امریکایی قریه ما را بمبارد کرد و این‌ها باز از حقوق بشر گپ می‌زنند کجا است حقوق بشر در این بمبارد اطفال، زنان و افراد کُهن‌سال کشته شدند و تمامی قریه به خاک یکسان شد."

"نام من اسلام‌الدین تیموری است، تا هنوز ما ۲۵ کشته را این‌جا آوردیم و ۷۰ زخمی را به شفاخانه بُردیم و هنوز هم اجساد در زیر خاک باقی مانده‎است و مردم مصروف بیرون کردن اجساد هستند، تمامی مردم ما در به در شده‎اند."

باشنده‎گان منطقه یاد شده، از حکومت مرکزی می‌خواهند که هر چی عاجل عاملین این رویداد را شناسائی و به پنجه قانون بسپارد و افزون بر آن مقام‌های محلی کندز را به بی‌کیفایتی متهم کرده و از رهبران حکومت وحدت ملی می‌خواهند که هر چی زودتر مسئولان محلی این ولایت را برکنار نمایند.

باشنده‌گان کندز: بیش از ۶۰ فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:10 0:00

در خصوصِ این رویداد یکت‌ن از باشنده‎گان منطقه بُز کندهاری چنین گفت:

"بیادر تا هنوز حساب شُهدا به کسی معلوم نیست، به‌ خاطریکه بیش از صد خانه بمبارد و به خاک یکسان شده و تا اکنون ما ۲۵ کشته را از خاک بیرون کردیم و ۷۰ زخمی را به شفاخانه انتقال دادیم و هنوز هم افراد کشته شده در زیر خاک وجود دارد."

از سوی دیگر داکتر محمد نعیم منگل رئیس شفاخانه حوزوی کندز به رادیو آزادی گفت که تا اکنون ۳۰ تن زخمی به این شفاخانه منتقل شده که یازده تن‌شان اطفال هستند.

با این همه لوی پاسوال شیر عزیز کامه‌وال قوماندان عمومی زون ۸۰۸ سپین زر در زون شمال‌شرق، بمباردمان را تائید می‌کند، اما در مورد کشته شدن افراد ملکی چیزی نگفت.

کامه‌وال بیان نمود که شب گذشته در ساحه بُز کندهاری نیروهای خاص افغان و نیروهای مأموریت حمایت قاطع عملیات مشترک داشتند.

او افزود:

"نیروهای خاص ما در این منطقه عملیات داشتند به خاطریکه در آن‌جا طالبان گرد هم آمده‌بودند و پلان داشتند که بالای شهر کندز حمله کنند و زمانِی‌که نیروها در منطقه پائین می‌شوند از چهار استقامت بالای‌شان طالبان مسلح حمله می‌کنند که در نتیجه تعدادی از عساکر ما نیز کشته و زخمی شده‌اند و نیروهای خاص مجبور می‌شوند که از قوت‌های هوایی کمک طلب کنند و در نتیجه در منطقه هفت مرکز دشمن بمبارد شده و به شمول قاری ضیاالرحمن چندین تن از طالبان مسلح کشته شدند."

در همین حال دفتر مأموریت حمایت قاطع ناتو می‌گوید که این عملیات بخاطر حمایت از نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته و موضوع کشته شدن افراد ملکی بررسی خواهد شد.

از سوی دیگر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد تلفات ملکی در کندز تأثر عمیق ابراز نموده و هیئتی را توظیف کرده‌است که این حادثه را همه جانبه بررسی نماید تا با مرتکبین این جنایت بشری برخورد قانونی صورت بگیرد.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است دشمنان مردم افغانستان شب گذشته در جریان برخورد با نیروهای امنیتی و دفاعی از خانه‌های مسکونی به حیث سپر استفاده کرده و باعث شهادت و زخمی شدن تعداد از هموطنان به شمول اطفال و زنان گردیده‌اند.

باید یاد آور شد، اجسادیکه از سوی مردم این منطقه به‌طور اعتراض به شهر کندز آورده شده بودند، در داخل بادی موترها پاهای قطع شده، دست‌های قطع شده و دیگر اعضای بدن انسان‌ها وجود داشت.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG