لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

امریکا و ترکیه در مورد طرح پس گیری شهر رقۀ سوریه صحبت می‎کنند


ایالات متحده و ترکیه در مورد ستراتیژی برای باز پس گیری شهر رقه سوریه از داعش صحبت می‎کنند.

عملیات برای رهایی شهر رقه سوریه که یکی از مراکز مهم گروه موسوم به دولت اسلامی می‎باشد، آغاز شده و امریکا در مورد طرح نهایی تصرف این شهر با ترکیه صحبت دارد.

موضوع حضور کردها در این عملیات بین امریکا و ترکیه اختلاف نظر ایجاد کرده‎است.

وزیر دفاع امریکا اظهار داشت این کشور صحبت‎ها را در مورد تصرف رقه با ترکیه دوام خواهد داد ولی عملیات خود را فعلا طبق پلان واشنگتن ادامه می‎دهد.

کارتر: نیت داریم با یک قوه توانا به رقه داخل شویم.
کارتر: نیت داریم با یک قوه توانا به رقه داخل شویم.

او افزود نیت دارند که با یک قوه توانا به رقه داخل شوند و این شهر را محاصره کرده‎اند و همزمان با آن در مورد نقش احتمالی ترکیه در تصرف نهایی رقه بحث جریان دارد.

کارتر در یک کنفرانس خبری دیروز اظهار داشت جنگجویان کرد جز قوای خواهند بود که در عملیات رقه سهم خواهند داشت، ولی قوای عرب تنها قوۀ خواهد بود که به این شهر داخل می‎شوند تا از برخوردهای قومی جلوگیری شود.

بری تصرف شهر موصل عراق نیز چنین یک ستراتیژی طرح شده‎است تا از بحران قومی جلوگیری شود.

نقش کردها در این عملیات یک مشکل عمده با ترکیه ایجاد کرده‎است.

ایالات متحد گروه کردها را مهمترین و توانمند ترین متحد خود در جنگ علیه داعش در سوریه می‎شمارد اما ترکیه این گروه را یک گروه تروریستی می‎شمارد، زیرا به گفته ترکیه این گروه با جنگجویان کردی که از ده‎ها سال به این سو علیه حکومت ترکیه در جنگ می‎باشند ارتباط دارد.

نقش کردها در این عملیات یک مشکل عمده با ترکیه ایجاد کرده‎است.
نقش کردها در این عملیات یک مشکل عمده با ترکیه ایجاد کرده‎است.

نگرانی‎های ترکیه زمانی افزایش یافت که کردهای سوریه با حمایت امریکا مناطق سرحدی سوریه با ترکیه را تحت تصرف خود در آوردند.

ترکیه گفته‎است که عملیات در شهر رقه باید توسط قوای محلی انجام شود و گروه کردها در آن شامل نباشند.

اما به نوشته روزنامه واشنگتن پوست مقامات امریکا به ترکیه خصوصی هشدار داده اند که از مخالفت دست بکشد و مانع پیشرفت عملیات قوای ایتلاف نشوند.

وزیر دفاع امریکا اشتون کارتر دیروز گفت امریکا سعی دارد که در تصرف نهایی شهر رقه ترکیه سهم داشته باشد، اما بعد از آنکه قوای کرد در محاصره و انزوای این شهر کمک کنند.

XS
SM
MD
LG