لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

ارگ: یک هیئت در مورد کشته شدن افراد ملکی در کندز تحقیق می‎کند


حکومت افغانستان یک هیئت را گماشته است تا چگونگی کشته شدن افراد ملکی در کندز را معلوم کند تا مسئولان آن مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری از قول رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید، دشمنان افغانستان منازل مسکونی را سپر قرار داده‌اند که در نتیجۀ آن شماری از غیر نظامیان به شمول اطفال و زنان کشته شده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی در حالیکه از نظامیان خواسته است که برای جلوگیری از تلفات ملکی همه تلاش های شان را انجام دهند، گفته است که از این کشتار در کندز عمیقاً متأثر شده‌است.

والی کندز روز گذشته تائید کرد که در اثر حملات هوایی نیروهای مشترک افغان و ناتو که در شمال شهر کندز در منطقه بُز کندهاری صورت گرفت، ۳۰ تن از افراد ملکی کشته شده‌ و ده‌ها تن دیگر زخم برداشته‌اند.

از سوی دیگر دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، این عملیات اوایل پنجشنبه از سوی قطعات خاص نیروهای افغان به کمک مشاوران خارجی انجام شد و در آن چندین تن از قوماندانان و سرگروپان طالبان کشته و دستگیر شده‌اند.

وزیری: در نتیجه عملیات روز پنجشنبه در کندز چندین تن از قوماندانان و سرگروپ‌های طالبان کشته و دستگیر شدند.
وزیری: در نتیجه عملیات روز پنجشنبه در کندز چندین تن از قوماندانان و سرگروپ‌های طالبان کشته و دستگیر شدند.

وی در مورد گفت:

" ملا ضیاالرحمن متقی در نتیجۀ عملیات کشته شد. در کنار او ملا منصور، قاری محمدیار، قاری بلال، قاری جمال و قاری احمد سیر که اینها سرگروپ‌های طالبان بودند نیز کشته شدند."

آقای وزیری گفت که چهار تن دیگر از اعضای طالبان به شمول ملا ضمیر بای و پسر او صلاح الدین دستگیر شده‌اند.

او می‌گوید، سه سرباز نیروهای قطعات خاص افغانستان در این عملیات کشته و هفت تن دیگر مجروح شدند و دو سرباز نیروهای حمایت قاطع هم کشته و دو تن دیگر آنها زخمی شدند.

آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس از قول اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا گفته است که چهار سرباز امریکایی در این عملیات زخمی شده‌اند.

دولت وزیری گفت که در این عملیات به دنبال مقاومت شدید مخالفین از قوای هوایی کار گرفته شد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در پاسخ به این سوال که چرا تلفات ملکی رخ داد و آیا جلوگیری از آن ممکن نبود، گفت که علت اساسی این است که مخالفین مسلح از منازل مسکونی استفاده می کنند و غیر نظامیان را سپر قرار‌ می‌دهند.

وی در ادامه گفت:

"ملا ضیاالرحمن متقی و ملا ضمیربای که من برای تان گفتم که یکی آنها کشته و دیگری دستگیر شده است، خانه‌های آنها در همین منطقه بود. در خانه‌های خود قرارگاه ساخته بودند."

اهالی منطقه دیروز اجساد قربانیان این حمله به شمول اطفال را برای احتجاج نزد دفتر والی کندز آوردند.

یک مسئول ولایت کندز بنام محمد یوسف ایوبی و یک عضو پارلمان بنام معلم چاری هر دو به آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گفته اند که شماری از غیر نظامیان در جنگ کشته شده‌اند ولی از تفصیلات خبر ندارند.

داکتر محمد نعیم منگل مدیر شفاخانۀ کندز گفته است که جسد یک مرد و یک طفل و حدود سی زخمی این جنگ به شمول اطفال و زنان به شفاخانه انتقال یافته اند.

پیمان ناتو فقط گفته است که از ادعای تلفات ملکی در این عملیات خبر دارد، اما پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا کدام پاسخ فوری در این مورد نداده‌است.

در حملۀ هواِیی سال گذشته نیروهای امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز ده‌ها تن کشته شدند.

اردوی امریکا به دنبال این حمله شانزده افسر خود به شمول دو جنرال را مجازات انظباطی کرد. اما سازمان داکتران بدون سرحد این حمله را یک جنایت جنگی خوانده خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه شد.

XS
SM
MD
LG