لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

سربازان زن در افغانستان در میان مرگ و زندگی


Afghanistan -- Female Afghan National Police (ANP) officers aim their weapons during a drill at a training centre near the German Bundeswehr army camp Marmal in Mazar-e Sharif, 11Dec2012
Afghanistan -- Female Afghan National Police (ANP) officers aim their weapons during a drill at a training centre near the German Bundeswehr army camp Marmal in Mazar-e Sharif, 11Dec2012

بسیاری از زنان و دختران علاقه مند اند تا در اکادمی نظامی در کابل ثبت نام کنند.

آنها می‎گویند که می‌خواهند تا در اردوی ملی در زمینۀ حفاظت کشور ‌شان مصدر خدمت شوند.

حدود ۱۵۰ زن و دختر در اکادمی نظامی در کابل سرگرم آموزش‌های نظامی اند.

این زنان و دختران می‌گویند که احساس افتخار می‌کنند که در زمینه تأمین امنیت کشور خود سهم می‌گیرند.

سکینه جعفری ۲۱ ساله یکی از آنهاست.

وی گفت:

" چون افغان‌های ما که جان‌شان در خطر است و خود ما جان ما در خطر است بتوانیم که از خود دفاع کنیم و دیگر دختران هم تشویق شوند و بیایند."

سازمان ملل متحد گفته است که با وجود کمک مالی جامعه جهانی و تلاش‌های سال‌های اخیر، افغانستان هنوز هم یک جای مناسب برای زنان در سطح جهان به حساب نمی آید.

به زنان و مردان در این مرکز نظامی به طور جداگانه در رابطه به تکتیک‌های فزیکی، طریقه آتش باری، کمک‌های طبی و مسایل دیگر آموزش داده می‌شود.

دگرمن کُبرا که ۲۸ سال سن دارد در مورد روند آموزش در اکادمی نظامی کابل گفت:

" آنچه که به طبقه ذکور تعلیم داده می‌شود به طبقه اناث هم عین درس‌ها و تعلیم است."

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که امریکا در چهارچوب ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هفت هزار نظامی دارد و آنها در قسمت آموزش نیرو‌های افغان و دادن مشوره به آنها همکاری می‌کنند.

به اساس گزارش، امریکا ۹۳.۵ میلیون دالر در سال ۲۰۱۶ میلادی مصرف کرده‌است تا تعداد نظامیان زن در میان نیرو‌های امنیتی افغان بیشتر شود.

بنفشه سروری بیست ساله به رویترز گفته است که در مقابل کار‌های‌شان مشکلات فراوان موجود است.

وی افزود:

" جامعه که زندگی می‌کنیم یک جامعه سنتی است و مردم نسبت به اینکه زنان در بیرون وظیفه اجرا کنند بدبین می‌باشند و دیگر اینکه مشکلات امنیتی است."

بر بنیاد گزارش خبرگزاری رویترز، حدود ۹۰۰ سرباز زن در حال حاضر در اردوی ملی افغانستان فعالیت دارند.

اما به نقل از اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار گفته شده است که هدف این بود تا تعداد این سربازان زن به پنجهزار تن برسد.

برخی از عساکر زن به رویترز گفته اند که آنها بعضی اوقات نمی‌توانند به خانه‌های خود بروند زیرا خطر از سوی طالبان متوجه‌شان است.

آنها همچنان گفته اند که سربازان زن در داخل اردو با یک سلسله مشکلات مواجه اند.

در جریان سال‌های اخیر بعضاً در حمله‌های چریکی در افغانستان پولیس زن و سربازان زن نیز هدف قرار گرفته اند.

زنان سرباز درین مرکز نظامی در کابل ابراز امیدواری می‌کنند که پس از فراگیری آموزش بتوانند تا با مشکلات موجود مقابله نمایند.

XS
SM
MD
LG