لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

شریفی: حکومت برای مصونیت خبرنگاران تدابیر جدی اتخاذ کند


کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که خبرنگاران وابسته به جناح ‌های درگیر جنگ نبوده و باید مورد حمله قرار نگیرند.

نجیب شریفی مسئول این کمیته روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی از عدم مصونیت خبرنگاران ابراز نگرانی کرده گفت که امنیت خبرنگاران افغانستان بیش از پیش به مخاطره افتاده است.

وی از حکومت خواست تا در خصوص امنیت خبرنگاران در این کشور تدابیر جدی را روی دست گیرد.

وی افزود:

"ما خیلی نگران هستیم و امیدواریم که دست اندرکاران در این قسمت تدابیر جدی روی دست گیرند در غیر آن همین آزادی بیان و آزادی رسانه ها که بزرگترین دست آورد افغانستان در طول پانزده سال گذشته است، از بین خواهد رفت."

آقای شریفی همچنان گفت که مسئولان رسانه ها نیز مکلف اند تا در صورت فرستادن خبرنگاران شان به ساحات نا امن، آنان را آموزش‌های امنیتی داده و برای آنان وسایل حفاظتی تهیه کنند.

نعمت الله زهیر خبرنگار تلویزیون آریانا که در هلمند کشته شد.
نعمت الله زهیر خبرنگار تلویزیون آریانا که در هلمند کشته شد.

این نگرانی‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که نعمت الله زهیر یکی از خبرنگاران افغان صبح روز جمعه در نزدیکی شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در انفجار ماین کنار جاده کشته شد.

کشته شدن این خبرنگار عکس‌العمل‌های زیادی را به همراه داشته است.

رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله، سازمان خبرنگاران بدون سرحد، کابل پرس کلب و برخی نهاد های دفاع از خبرنگاران کشته شدن وی را نکوهش کرده‌اند.

در این حال زین الله ستانکزی رئیس اتحادیه ژورنالیستان هلمند به رادیو آزادی گفت که خبرنگاران در این ولایت با تهدیدات گوناگون مواجه اند.

وی افزود:

"در هلمند وضعیت خبرنگاران خوب نیست در مجموع با مشکلات مواجه اند خانواده های شان تحت فشار قرار دارند در هشت سال گذشته پنجمین فرد مطبوعات است که ما از دست می‌دهیم و یاهم زخمی می‌شود."

‎تنها ولایت هلمند نیست که خبرنگاران در آنجا با مشکلات و خطرات جدی روبرو هستند بلکه در سایر ولایات نیز با تهدیدات و چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

چندی قبل یعقوب شرافت خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در ولایت زابل نیز از سوی افراد مسلح ناشناس در قلات مرکز این ولایت به قتل رسید.

این در حالیست که کمیتۀ مصونیت خبرنگاران سال جاری میلادی را مرگبار ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده و گفت از آغاز سال تا کنون دوازده خبرنگار در این کشور کشته شده‌اند.

اما نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان از تلاش‌ها برای تأمین امنیت خبرنگاران سخن می‌زند و می‌گوید که به تازگی دفاتر هماهنگی برای مصونیت و حل مشکلات خبرنگاران در مرکز و ولایات ایجاد شده‌است.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای دانش افزود:

"پس از این که رئیس جمهور افغانستان هدایاتی را مبنی بر مصونیت و مشکلات خبرنگاران داد ما دفاتر هماهنگی را در سطح ولایات افغانستان ایجاد کردیم دفتر هماهنگی ولایتی ما وظیفه دارد که یک جای بهتر و فرصت های کار رسانه‌یی را برای شان مهیا سازد و آنها را کمک بکند که خوشبختانه در تعداد ولایات افغانستان نتیجه خوبی نیز داشته است."

در کنار بی توجهی حکومت به خبرنگاران، طالبان مسلح نیز در بیشتر موارد به خشونت علیه خبرنگاران متهم شده‌اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که در برخی موارد واقعات تصادفی در خصوص خبرنگاران رخ می‌دهد اما وی افزود که آنان هرگز خبرنگاران را عمداً مورد حمله قرار نداده‌اند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG