لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۶

افزایش رویداد های جنایی در کابل نگران‌های را برانگیخته است


برخی باشنده‌های پایتخت می‌گویند، اخیراً از ترس دزدان مسلح و اختطاف‌ها نمی‌توانند به گونه آزاد در شهر و ولسوالی های کابل گشت و گذار کنند.

این باشنده‌ها به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند، جرایم جنایی نسبت به گذشته ها در کابل افزایش یافته و حتی افراد مسلح غیر مسئول از طرف شب در برخی موارد به شلیک می‌پردازند.

ریحان الدین و شیر احمد دو تن از باشنده‌های کابل در این باره می‌گویند:

" از طرف شب که میشه بعد از ساعت هشت بجه هیچ کس آزادانه گشت و گذار کرده نمی‌تواند، فیر های ناحق است یک نوع وحشت است، هیچ جوانی را ندیدیم که از خانه خود به بیرون آزادانه از طرف شب گشت و گذار کند."

"از هفت و هشت بجه شب به بعد کسی که مشکل می‌داشته باشد و یا مریض می‌داشته باشد با ترس و لرز در شهر گشت و گذار می‌کند."

این باشنده‌ها حکومت را انتقاد کرده می‌گویند، نهاد های امنیتی حتی نتوانسته به گونه درست امنیت کابل را تأمین نماید.

اما فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی پولیس کابل در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که جرایم جنایی نسبت به گذشته در کابل کاهش یافته است.

به گفته وی در یک ماه گذشته پولیس کابل توانسته پنجصد تن را به اتهام دست داشتن در جرایم جنایی بازداشت کند.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی پولیس کابل
فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جنایی پولیس کابل

وی گفت:

"نه تنها این که جرایم جنایی افزایش نیافته بلکه ما کاهش را داریم، گاه گاهی جرایم صورت می‌گیرد چون شهر کابل یک شهر پُر نفوس است، نه تنها کابل بلکه هر گوشه دنیا جای که جمعیت زندگی کند امکانات بروز واقعات جرمی می‌باشد، اما برخورد پولیس بسیار جدی است، گرفتاری های زیادی صورت گرفته توسط پولیس در هر کتگوری جرمی."

از سوی دیگر در کنار شهر کابل در برخی ولسوالی‌های این ولایت نیز از حضور افراد مسلح غیر مسئول گشت و گذار موترهای شیشه سیاه توسط زورمندان و برخی مقام‌ها، برخی نگرانی‌ها وجود دارد.

عطالله فیضانی عضو شورای ولایتی کابل در این باره به رادیو آزادی گفت، تعیین افراد بر اساس روابط در برخی حوزه های امنیتی یکی از دلایل این نا امنی ها به شمار می‌رود.

وی افزود:

" تغییرات و مقررات که در برخی آمریت‎ها و حوزه ها صورت می‌گیرد از طرف بعضی زورمندان، همین مسئله بعضی مشکلات را ایجاد می‌کند، چون کار به اهل کار سپرده نمی‌شود و روابط را بر ضوابط مقدم می‌دانند که باعث بروز بعضی مشکلات می‌شود."

این نگرانی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این هم برخی باشنده‌های کابل و شماری از کارشناسان به رادیو آزادی گفته بودند که کابل به جای اینکه یک شهر امن باشد بیشتر به یک شهر نظامی تبدیل شده‌است. به گفته آنان این وضعیت روحیه شهروندان را ضعیف ساخته است.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG