لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

مقامات جوزجان: وضعیت افراد رانده شده از سوی داعش رقت بار است


مقامات محلی ولایت جوزجان در شمال افغانستان می‌گویند، افرادیکه خود را وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی « داعش» می‌خوانند از سه روز به این سو خانواده های افراد پولیس محلی و طرفداران حکومت را از قریه های شان بیرون رانده و خانه های شان را برای خود قرار گاه ساخته اند.

رحمت الله حشر ولسوال درزاب به رادیو آزادی گفت، خانواده های بیجا شده که باشنده‌های قریه شاه توت ولسوالی صیاد سرپل هم مرز با ولسوالی درزاب جوزجان می‌باشند تعداد شان به دو صد تن می‌رسد که با اطفال و زنان در مربوطات ولسوالی درزاب و بلچراغ ولایت فاریاب متواری شده و در وضعیت بد بسر می‌برند.

به گفته وی، این خانواده‌ها از سه روز به این طرف در دشت‌ها سرگردان بوده و به مواد خوراکه و پوشاک ضرورت دارند.

آقای حشر در ادامه گفت:

"این خانواده‌ها اصلاً باشنده‌های قریه شاه توت ولسوالی صیاد سرپل که با ولسوالی درزاب ما و با ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب هم سرحد است در منطقه ما فرار کرده‌اند که هیچ گونه مواد خوراکی و همچنان پوشاک با خود نیارورده‌اند و در دشت و بیابان از سه روز به این طرف بسر می‌برند که همه شان زنان، اطفال و پیر زنان و مردان هستند."

ولسوال درزاب می‌گوید، در صورتیکه به این خانواده ها توجه جدی صورت نگیرد یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد:

"در حال حاضر تمام اطراف ولسوالی ما را طالبان گرفته و با آنهم ما تا توان قدرت از نزدیک احوال شان را گرفتیم ولی ما قدرت و توان اعاشه را نداریم که برای آنها کمک کنیم. اگر بزودی کمک برای شان نرسد همۀ آنها تلف می‌شوند."

مسئولان می‌گویند، پیش از این گروه داعش به خانواده‌های افراد پولیس محلی ضرب الاجل تعیین کرده بود در صورتیکه پولیس‌های محلی مربوط به قریه شاه توت ولسوالی صیاد به گروه داعش تسلیم نشوند خانواده‌های آنها را از قریه های شان بیرون خواهد کرد که امروز این هشدار گروه داعش بالای مردم آن محل عملی گردیده‌است.

در این حال مقامات محلی جوزجان و سرپل نیز تأکید دارند که گروه داعش از مردم محل ولایات همجوار هستند که قبلاً با گروه طالبان همکار بوده و حالا به داعش پیوسته اند.

گزارش محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG