لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

نی: افزایش خشونت علیه خبرنگاران در زون شمال نگران کننده‎است


مسئولان اداره نی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران در شمال افغانستان ابراز نگرانی نموده، می‎گویند که نا امنی‎های اخیر در شمال افغانستان سبب شده‎است تا فعالیت رسانه یی در این زون با چالش‎های گوناگون همراه شود.

مبینه ساعی مسئول دفتر ساحوی نی یا حمایت کننده رسانه‎های آزاد در شمال افغانستان می‎گوید که تنها در ده ماه گذشته بیش از ۳۷۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران را به ثبت رسانده‎اند.

خانم ساعی می‎گوید عمدتآ خبرنگاران در ولایت کندز مورد خشونت قرار گرفته‎اند.

ساعی: عمدتآ خبرنگاران در کندز مورد خشونت قرار گرفته‎اند.
ساعی: عمدتآ خبرنگاران در کندز مورد خشونت قرار گرفته‎اند.

وی افزود:

"مجموع خشونت‎ها در شمال افغانستان ۳۷۷ مورد بوده و تنها از این میان ۹۶ تن در کندز مورد خشونت قرار گرفته‎اند."

از سوی هم اعضای کمیته مصئونیت خبرنگاران در شمال افغانستان می‎گویند که حکومت به دوسیه‎های خشنونت علیه خبرنگاران رسیده‎گی کند و پرونده‎های قتل ده‎ها خبرنگار افغان را بررسی نماید.

آنان می‎گویند توجه حکومت به وضع امنیتی سبب خواهد شد، تا خبرنگاران مصئون باشند و فضا برای ترویج آزادی بیان در کشور مساعد تر شود.

بشیر انصاری مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران در شمال افغانستان است، وی می‎گوید که تنها در ولایت کندز بیش از صد خبرنگار مورد خشونت قرار گرفته و نا امنی‎ها سبب شده که آنان آواره و بی سرپناه شوند.

یکی از جاده‌های شهر کندز
یکی از جاده‌های شهر کندز

آقای انصاری در رابطه گفت:

"خشونت علیه خبرنگاران در کل نگران کننده‎است، تنها از کندز ۱۱۰ خبرنگار در اثر نا امنی به ولایات مختلف بلخ، تخار و کابل آواره شدند، آن‎ها وظایف شان را از دست داده‎اند."

به باور مسئولان دفتر نی که عدم توجه حکومت به وضعیت خبرنگاران و تامین امنیت آنان سبب خواهد شد که میزان حضور زنان در رسانه‎ها کمرنگ شود، خود سانسوری در میان رسانه‎ها بیشتر شود و خبرنگاران نتوانند به گونه آزادانه اطلاع رسانی کنند.

در حالی مسئولان نهادهای مدافع از حقوق خبرنگاران در شمال افغانستان از افزایش خشونت در برابر ژورنالستان شکایت دارند، که به تازه‎گی نعمت الله زهیر یک خبرنگار افغان در شهر لشکرگاه هلمند از اثر انبجار ماین کشته شد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG