لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

تقاضای معیشت بدیل برای دهاقین بخاطر محو کشت کوکنار


وزارت‎های مبارزه با مواد مخدر و زراعت و مالداری افغانستان به هدف بحث روی محو کشت کوکنار و معیشت بدیل برای دهاقین ورکشاپ دو روزه را در کابل برگزار کردند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان روی نقش دهاقین در مبارزه با کشت کوکنار و از بین بردن آن در کشور تاکید کرده می‎گوید که حکومت افغانستان در این راستا تصمیم جدی و قاطع دارد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز یکشنبه در کابل گفت ورکشاپ را برای بحث روی راه‎های از بین بردن کوکنار و دادن معیشت بدیل به دهاقین راه اندازی کرده‎اند تا مسئولان ادارات مربوط نظریات و تجارب شان را با هم شریک سازند.

عظیمی: این ورکشاپ برای بحث روی راه‎های از بین بردن کوکنار و دادن معیشت بدیل به دهاقین راه اندازی شده است.
عظیمی: این ورکشاپ برای بحث روی راه‎های از بین بردن کوکنار و دادن معیشت بدیل به دهاقین راه اندازی شده است.

او افزود:

"یقیناً ورکشاپ که امروز به همکاری ارگان‎های بین‌المللی بخصوص اداره (ای ام ال ،یو،ان ،او ،دی،سی و یو اس ای آی دی به عمل گذاشته می‎شود در سیزده ولایت این گام های نیک و قدم‎های اولی است."

خانم عظیمی این اظهارات را در حالی مطرح می‎کند که اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد می‌گوید، کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در سال جاری در افغانستان ۴۳ فیصد افزایش یافته‌است.

در عین حال یک مجله خارجی بنام دیپلومات اخیراً گفته‌ است که در حال حاضر به ارزش سه میلیارد دالر مواد مخدر در افغانستان وجود داشته بیشتر از ۹ میلیون افغان به یک شکلی در کار و بار مواد مخدر شامل اند.

از سوی دیگر شماری از افراد معتاد به مواد مخدر نسبت به گذشته چند برابر افزایش یافته‌است.

چندی پیش اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا به اساس یک بررسی گفت، در حالی که افغانستان به تعداد سه میلیون معتاد را دارد اما این کشور سالانه ظرفیت تداوی چهل هزار تن از معتادین را دارد.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان در این ورکشاپ گفت، یکی از مشکلات در برابر مواد مخدر این است زمانی‌که در مورد معیشت بدیل سخن گفته می‌شود دیدگاه، مشکل و خواست دهاقین در نظر گرفته نمی‌شود.

ضمیر: زمانی‌که در مورد معیشت بدیل سخن گفته می‌شود دیدگاه، مشکل و خواست دهاقین در نظر گرفته نمی‌شود.
ضمیر: زمانی‌که در مورد معیشت بدیل سخن گفته می‌شود دیدگاه، مشکل و خواست دهاقین در نظر گرفته نمی‌شود.

​او افزود:

"یکی از مشکلاتی که در قسمت مبارزه با مواد مخدر حداقل از دید وزارت زراعت یک چالش که ما به آن رو برو هستیم این است که وقتی بالای بدیل معیشت گپ می‌زنیم مشکل و نیاز دهقان را ما در نظر نمی‌گیریم."

در عین حال اندری اویستیان رئیس مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد راه اندازی چنین ورکشاپ‌ها را ضروری دانسته افزود که به اساس برنامه انکشاف بدیل که در ۱۳ ولایت افغانستان تطبیق می‌گردد در بخش از بین بردن کوکنار بسیار کمک می‌کند.

دهاقین در مورد کشت بدیل کوکنار و عدم توزیع تخم‌های اصلاح شده شکایت دارند.
دهاقین در مورد کشت بدیل کوکنار و عدم توزیع تخم‌های اصلاح شده شکایت دارند.

او افزود:

"پروگرام انکشافی بدیل ۲۰ میلیون دالر بودیجه دارد، سیزده ولایت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و ۳۵۰ هزار تن از این پروگرام نیز مستفید خواهند شد."

به گفته وی دهاقین و مسئولین ولایتی بخش زراعت می‌توانند در کاهش کشت کوکنار رول موثر ایفا کنند.

این ورکشاپ دوه روزه به هدف از بین بردن کوکنار و معیشت بدیل در حالی تدویر یافته که دهاقین در مورد کشت بدیل کوکنار و عدم توزیع تخم های اصلاح شده از حکومت شکایت دارند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG