لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

تبصره روزنامۀ اندیا تودی در مورد سرنوشت شربت گل


اندیا تودی

روزنامۀ اندیا تودی با اشاره به گزارش‌های اخیر روز یکشنبه در مورد اظهارات شوکت یوسفزی یک مقام پاکستانی که گفته است، شربت گل دخت افغانستان مشهور مجلۀ نشنل جیوگرافیک از پاکستان اخراج نخواهد شد، می‌نویسد، دختر افغانیکه که به خاطر تصویر تندیس مانندش که در صفحۀ اول مجلۀ نشنل جیوگرافیک چاپ شده بود و در سرتاسر جهان مشهور گردید، به تاریخ بیست و ششم اکتوبر توسط ادارۀ تحقیقات فدرال پاکستان به اتهام جعل اسناد هویت دستگیر شد.

روزنامۀ اندیا تودی از قول روزنامۀ دان پاکستان می‌نویسد، یک روز بعد از دستگیر شدن شربت گل، ادارۀ امور مهاجرت سازمان ملل متحد از وی فاصله گرفته، ادعا کرد که شربت گل یک مهاجر راجستر شده نیست.

به نوشته روزنامه، روز جمعه بعد از پانزده روز سپری نمودن در توقیف، یک محکمۀ خاص ضد فساد و امور مهاجرت در شهر پشاور حکم اخراج شربت گل و تادیۀ ۱۱۰ هزار روپیۀ پاکستانی جریمه را صادر کرد.

به تعقیب این فیصله، وزارت داخلۀ ایالت خیبر پختونخوا تطبیق این حکم محکمه را در زمینۀ اخراج شربت گل به افغانستان متوقف ساخت.

روزنامۀ اندیا تودی می‌نویسد، مقامات پاکستان می‌گویند این تصمیم بر اساس بشر دوستی و حرکت حسن نیت بسوی افغانستان صورت گرفته است.

به نوشتۀ اندیا تودی، زمانیکه تصویر شربت گل که توسط ستیف مک کوری (Steve McCurry)گرفته شده بود، در سال ۱۹۸۵ میلادی در صفحۀ مجلۀ نشنل جیوگرافیک چاپ شد، شربت گل با آن نگاه ژرف و دریای سبز چشمانش به سمبول بین‌المللی مهاجرین تبدیل شد.

ستیف مک کوری در سال ۲۰۰۲ میلادی شربت گل را جستجو کرد و از او دوباره عکس گرفت.

انترنشنل بزنس تایمز

نشریهء انترنشنل بزنس تایمز به قصۀ یک خانم دیگر در افغانستان پرداخته، تحت عنوان "یک خانم آسترالیایی در کابل توسط مردان مسلح ناشناس اختطاف شد" می نویسد:
مقامات آسترالیایی می‌گویند یک خانم شهروند این کشور که گفته می‌شود کارمند خیریه است، در شهر کابل اختطاف شده و آنها در مورد تحقیق می‌کنند.

وزارت خارجه آسترالیا با تائید این خبر گفته است، این خانم ناوقت روز شنبه اختطاف شده و سفارت این کشور در کابل در مورد گزارش‌های مبنی بر اختطاف وی تحقیقات عاجل را انجام می‌دهد.

به نوشته نشریۀ انترنشنل بزنس تایمز، قبل از این رویداد نیز تعدادی از شهروندان خارجی در افغانستان به خاطر اخذ جزیه، اختطاف و به گروگان گرفته شده بودند و این مسئله به یک مشکل جدی در این کشور جنگ زده تبدیل شده‌است.

در سال جاری میلادی دو شهروند آسترالیایی در افغانستان اختطاف شدند که بعد یک تن آن در ماه اگست آزاد شد.

XS
SM
MD
LG