لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

سرکوب داعش در عراق و سوریه و اثر آن بالای این گروه در افغانستان


سرکوب داعش در عراق و سوریه چه تأثیراتی روی تحرکات این گروه در افغانستان می‌‌تواند داشته باشد؟

شماری از تحلیلگران می‌گویند با آنکه عملیات عظیمی بر ضد گروه موسوم به دولت اسلامی در شهر موصل عراق و شهر رقه سوریه راه اندازی شده‎است اما بیم آن می‎رود که این گروه در تلاش تقویت پناهگاه‎های خارجی اش باشد.

اولین شاخه داعش بیرون از عراق و سوریه به رهبری حافظ سعید در افغانستان و پاکستان بنام ولایت خراسان اعلام موجودیت کرده بود.

حکمت الله اعظمی محقق در مرکز مطالعات صلح و جنگ افغانستان به رادیو آزادی گفت، داعش در افغانستان با داشتن منابع مالیاتی و مشاورین عرب، با تضعیف سران اصلی این گروه در شرق میانه طوری که توقع آن می‎رود ضربه نخواهد دید.

اعظمی: هر وقتی که داعش در عراق و سوریه کنار زده شود افغانستان بدیل خوبی برای آن‎ها خواهد بود.
اعظمی: هر وقتی که داعش در عراق و سوریه کنار زده شود افغانستان بدیل خوبی برای آن‎ها خواهد بود.

او افزود:

"هر وقتی که داعش در عراق و سوریه کنار زده شود افغانستان بدیل خوبی برای آن‎ها خواهد بود. از همه مهم تر این‎که اگر افرادی زیادی از عراق و سوریه به افغانستان می‎آیند و سران زیادی این گروه به این کشور بیایند در درازمدت آن‎ها نیازمند مشاوره داعش عراق و سوریه نخواهند بود. به نظر من آن‎ها خود قادر به طرح ریزی پلان‎های شان در داخل افغانستان خواهند بود."

این محقق مرکز مطالعات صلح و جنگ که یک بخش از کتاب تازه چاپ شده در مورد داعش را نیز نوشته است می‎گوید که تحریک اسلامی ازبکستان و شماری از حلقات استخباراتی منطقه، داعش را در افغانستان تمویل می‎کنند.

حکمت الله اعظمی محقق مرکز مطالعات صلح و جنگ همچنان می‎گوید تا اواخر ماه اگست حدود ۲۰۰ مشاور خارجی داعش که اتباع عراق و سوریه هستند در پلان گذاری و مشوره دهی به اعضای محلی این گروه در افغانستان دست داشته‎اند و به گفته او احتمالاً این رقم حال بیشتر شده باشد.

سرکوبی داعش در نزدیکی موصل توسط نیروهای عراقی
سرکوبی داعش در نزدیکی موصل توسط نیروهای عراقی

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان نیز بدون ارائه جزئیات ابراز نگرانی کرده بود که تلاش بر این است تا بهار سال آینده بیش از ۷ هزار تن از افراد وابسته به گروه داعش به ولایات شمالی انتقال یابند.

اما شورای امنیت ملی افغانستان این را رد می‎کند که گویا با تضعیف داعش در عراق و سوریه افراد وابسته به این گروه رو به افغانستان کنند.

تواب غورځنگ رئیس روابط ستراتیژیک و سخنگوی شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی افغانستان هر روز بیشتر از دیروز برای دفاع از کشور و نابودی مخالفین تلاش می‌ورزند.

غورزنگ: هیچ احتمالی برای قوت گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان وجود ندارند.
غورزنگ: هیچ احتمالی برای قوت گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان وجود ندارند.

او افزود:

"هیچ احتمالی برای قوت گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان وجود ندارند. بلکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و دولت افغانستان متعهد است این گروه را مثل که در چند ماه گذشته در ولایت ننگرهار سرکوب کرد به مجرد دیدن تحرک شان در هر گوشه افغانستان از بین ببرد."

به تازگی جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در یک مصاحبه اش به (ان. بی .سی نیوز) گفته است که گروه موسوم به دولت اسلامی- خراسان در تلاش ایجاد خلافت در افغانستان است.

آقای نیکلسن همچنان گفته‎است نیروهای خارجی در‌ کنار ‌نیروهای افغان برای از ‌بین بردن این گروه کاملاً ‌غیر افغانی که شامل جنگجویان ازبک مربوط به تحریک اسلامی ازبکستان و طالبان پاکستانی است تلاش‎های جدی را آغاز کرده‎اند.

گزارش: صفی الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG