لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

گیلانی: با دفتر طالبان در قطر و شورای کویته در تماس هستیم


شماری از سیاسیون افغان برای حمایت از پروسه صلح حکومت و شورای عالی صلح در افغانستان، با نمایندگان طالبان در دفتر قطر و شورای کویته تماس‎های را برقرار کرده‎اند.

یک عضو ولسی جرگه افغانستان می‎گوید، با اعضای دفتر طالبان در قطر سه بار گفتگو کرده و به گفته او طالبان این بار بر خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستتان، تأکید نمی‎کنند.

محمد اسحاق گیلانی عضو ولسی جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، آن‎ها با نمایندگان طالبان در قطر و شورای کویته در پاکستان تماس گرفته‎اند.

گیلانی: تلاش می‎کنیم که گفتگوهای صلح را جاری نگهداشته و می‎کوشیم که یک راه حل را پیدا کنیم.
گیلانی: تلاش می‎کنیم که گفتگوهای صلح را جاری نگهداشته و می‎کوشیم که یک راه حل را پیدا کنیم.

او افزود:

"یک تعداد شخصیت‎های افغان با ما یکجا شده، نه تنها با طالبان در قطر، بلکه با شورای کویته هم در تماس هستیم. تلاش می‎کنیم که گفتگوهای صلح را جاری نگهداشته و می‎کوشیم که یک راه حل را پیدا کنیم. تلاش‎های ما نه بر خلاف حکومت افغانستان و نه در مخالفت با شورای عالی صلح قرار دارد. "

آقای گیلانی همچنان گفت، طالبان در قطر به آن‎ها گفته که تمام قوانین وضع شده در طول پانزده سال بازنگری شده، دولت موقت ایجاد و پس از آن انتخابات برگزار شود.

او افزود:

"دفتر قطر طالبان یکی دو پیشنهاد داشت که می‎گویند،با حکومت موقت همکاری می‎کنیم، سلاح به زمین گذاشته، جنگ نمی‎کنیم روی قوانین کار می‎کنیم و بعد از دو دو نیم سال و یا هر زمانی که این پروسه رو به کامیابی نهاد، انتخابات برگزار می‎شود. این یک پیشرفت بزرگ است که ما از طالبان موضوع انتخابات را می‎شنویم."

سید اسحاق گیلانی عضو ولسی جرگه افغانستان همچنان گفت، طالبان دیگر به خروج نیروهای بین‌المللی تأکید نمی‎کنند، آن‎ها می‎گویند، اکثر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کرده و باقی آن‎ها در حال خروج اند.

حکومت افغانستان و طالبان مسلح تا هنوز در این مورد تبصره نکرده‎اند.

این عضو ولسی جرگه افغانستان در ادامه به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان حاضر نیست با آن‎ها در این مورد بحث و گفتگو کند.

حکومت افغانستان برای گفتگو و مذاکره صلح با جنگجویان مخالف، شورای عالی صلح را موظف ساخته‎است.

اسمعیل قاسمیار رئیس روابط بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان از تلاش‎های چهره‎های سیاسی افغان در ارتباط به تشویق طالبان به صلح استقبال کرده، گفت که آن‎ها باید زمینه گفتگو بین اعضای شورای عالی صلح را با طالبان فراهم کنند.

قاسمیار: من صمیمانه تشکر می‎کنم که این‎ها به اندیشه صلح بوده و هستند و در این راه تلاش می‎کنند.
قاسمیار: من صمیمانه تشکر می‎کنم که این‎ها به اندیشه صلح بوده و هستند و در این راه تلاش می‎کنند.

او افزود:

"من صمیمانه تشکر می‎کنم که این‎ها به اندیشه صلح بوده و هستند و در این راه تلاش می‎کنند. اما ما در شورای عالی صلح مذاکرات صلح را در چوکات قانون اساسی و نظام به پیش می‎بریم. بناءً دو ستان بزرگوار ما از نفوذ خود کار بگیرند، زمینه سازی کنند و تسهیلات را فراهم نمایند تا پروسه صلح از طریق شورای عالی صلح به معنی واقعی آن صورت بگیرد. "

گفته می‎شود، در جمع شخصیت‎های افغان که با نمایند‎گان طالبان در دفتر قطر تماس گرفته‎اند، علاوه بر سید اسحاق گیلانی، قیوم کوچی کاکای رئیس جمهور اشرف غنی، انوار الحق احدی رهبر جبهه نوین افغانستان، احمد شاه احمدزی صدراعظم حکومت مجاهدین، حاجی فرید عضو سابق ولسی جرگه و محمد زمان مزمل عضو حزب اسلامی افغانستان نیز سهم دارند.

حکومت و طالبان افغان به طور پنهانی در اواخر ماه سپتمبر و اوایل ماه اکتوبر امسال دوبار در شهر دوحه پایتخت قطر گفتگو کردند و قرار بر این شد که در اواخر ماه اکتوبر این گفتگوها بار دیگر در عربستان سعودی از سر گرفته شود.

اما بر اساس گزارش‎ها این مرحله گفتگوها به خاطر هشدار پاکستان به طالبان، متوقف گردید.

XS
SM
MD
LG