لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

تحقیقات در مورد رویداد کندز ادامه دارد اما نتیجه‌اش معلوم نیست


هیئت اعزامی از کابل می‌گوید، تحقیق‌شان در مورد رویداد اخیر در ولایت کندز ادامه دارد و بررسی‌ها زمانگیر خواهد بود.

این هیئت از روز یکشنبه تحقیق را در مورد حمله هوایی نیرو‌های بین‌المللی در کندز آغاز کرد اما تا اکنون در مورد یافته هایش، جزئیات نداده‌است.

منطقه بز کندهاری در کندز در کنترول طالبان است و وزارت دفاع افغانستان می‌گوید بیشتر کشته شده‌های رویداد هفته گذشته در این منطقه، اعضای خانواده‌های گروه طالبان استند.

محمود دانش سخنگوی والی کندز به رادیو آزادی گفت، اگر لازم باشد،عملیات نظامی به منظور تحقیق در ساحه راه اندازی خواهد شد.

به گفته آقای دانش، تصمیم نهایی در مورد نتیجه گیری تحقیق هیئت اعزامی به کندز، مربوط رئیس جمهور اشرف غنی می‌شود.

محمود دانش سخنگوی والی کندز
محمود دانش سخنگوی والی کندز

وی گفت:

" عاملین اصلی این قضیه و کسانیکه مقصر استند، تحت پیگرد قرار می‌گیرند و بررسی می‌شود که حادثه چگونه اتفاق افتاده، کی‌ها مقصر اند، همه این‌ها به بررسی گرفته می‌شود و بر سر میز رئیس جمهور گذاشته می‌شود تا وی در این مورد تصمیم بگیرد.

در راس هیئتی که از کابل به کندز رفته، هلال الدین هلال معین وزارت دفاع افغانستان قرار دارد و در ترکیب آن شماری از نظامیان ارگان‌های امنیتی کشور شامل اند.

این هیئت می‌گوید، با تکمیل شدن تحقیق، در مورد چگونه گی رویداد معلومات خواهد داد اما در حال حاضر چیزی را با رسانه‌ها شریک ساخته نمی‌تواند.

در رویداد هفته گذشته در کندز، ۳۱ غیر نظامی، ۳ سرباز افغان و ۲۶ شورشی مربوط به گروه طالبان کشته شدند.

با اعلان سازمان ملل متحد که گفته در مورد این رویداد تحقیق می‌کند، سازمان عفو بین‌الملل از این اقدام استقبال کرده‌است.

در خبرنامه این نهاد آمده است: "چمپا پتیل مسئول بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل، رویداد کندز را یک حادثه ناگوار خوانده و آنرا ظاهراً یک تخطی از قوانین بشری بین‌المللی دانسته است."

سازمان عفو بین‌الملل همچنان می‎گوید، اگر در نتیجه تحقیق روشن شد که حمله در کندز یک تخطی از قوانین بشری بوده، نیرو‌های امریکایی و ناتو برای آن حسابده استند.

به گفته این نهاد، اگر شواهدی مبنی بر ارتکاب جرم جنگی هم به دست می‌آید، مسئولین آن باید در محکمه عادلانه به محاکمه کشانده شوند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG