لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

تبصرۀ روزنامه واشنگتن پُست در مورد بمباری اخیر در کندز


واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست در شمارۀ اخیر خود با اشاره به تلفات افراد ملکی در ولایت کندز که روز پنجشنبه گذشته در جریان بمباردمان بالای طالبان صورت گرفت، مقالۀ را از خامۀ پامیلاکنس تیبل و سید صلاح الدین به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد، مقامات نظامی امریکا پذیرفته اند که احتمالاً در جریان بمباردمان در ولایت کندز افراد ملکی کشته شده‌اند.

آنها همچنان گفته اند این حادثه زمانی اتفاق افتاد که نیروهای امریکایی و افغان در قریۀ بز کندهاری در ولایت کندز در مورد یک جلسۀ رهبران طالبان اطلاع حاصل نموده، برای پیدا کردن آنها تلاش می‌کردند.

نویسنده‌گان این مقالۀ واشنگتن پُست می‌گویند، مقامات امریکایی در مورد رقم تلفات افراد ملکی در ولایت کندز چیزی نگفته اند، اما مقامات افغان و شاهدان عینی تعداد کشته شده‌گان را ۳۰ تن خوانده، گفته اند که در بین آنها اطفال و زنان نیز شامل اند.

در اثر این رویداد ۲۵ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این حادثه ابراز تأثر کرده، به قریۀ بز کندهاری یک هیئت را اعزام کرده است تا در مورد تحقیقات کند.

به نوشته روزنامۀ واشنگتن پُست، اما انتقاد حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان از این حادثه خیلی شدیدتر بود، وی گفته است که نگرانی وی در مورد تلفات افراد ملکی باعث آن شد تا موافقتنامۀ امنیتی را با امریکا امضا نکند.

انستیتوت جنگ و صلح

انستیتوت جنگ و صلح در مورد افزایش خشونت‌ها در ولایات نا امن افغانستان در برابر زنان گزارشی را به نشر رسانیده است که در بخشی از آن با نقل قول از مقامات ولایت فاریاب می‌نویسد، نسبت عدم موجودیت حاکمیت قانون، عاملان خشونت های خانواده‌گی بدون هراس گشت و گذار می‌کنند.

مقامات امنیتی ولایت فاریاب می‌گویند، آنها نمی‌توانند عاملان خشونت های خانواده‌گی را دستگیر کنند، چون آنها در مناطقی زنده‌گی می‌کنند که در کنترول شورشیان قرار دارد.

انستیتوت جنگ و صلح می‌افزاید، در آن مناطق ولایت فاریاب که طالبان در آن حاکم اند، قضایای خشونت های خانواده‌گی نیز از جانب این گروه حل و فصل می‌شود که برای خانم ها پایان دردناک دارد.

نویسندۀ مقاله از افزایش قضایای خشونت در برابر زنان در برخی ولایات دیگر افغانستان نیز یاد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG