لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

 اکلیل حکیمی مسوده بودجه ۱۳۹۶را جهت تصویب به مشرانو جرگه سپرد


وزارت مالیه افغانستان از مشرانو جرگه تقاضا کرد با توجه به وضعیت حساس کشور مسوده بودجه ملی سال ۱۳۹۶را ظرف دو هفته تائید و غرض طی مراحل بعدی به ولسی جرگه بسپارد.

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، مجموع بودجه ملی سال ۱۳۹۶ مبلغ ۴۶۶ میلیارد افغانی بوده که ۲۸۷ میلیارد آن عادی و ۱۷۸ میلیارد دیگر آن بودجه انکشافی می‌باشد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان در نشست عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه گفت، مسوده بودجه سال ۱۳۹۶ به دقت و با در نظر گرفتن موارد مهم تهیه و ترتیب شده‌است.

حکیمی: مسوده بودجه سال ۱۳۹۶ به دقت و با در نظر گرفتن موارد مهم تهیه و ترتیب شده‌است.
حکیمی: مسوده بودجه سال ۱۳۹۶ به دقت و با در نظر گرفتن موارد مهم تهیه و ترتیب شده‌است.

وی افزود:

"مسوده بودجه ملی سال ۱۳۹۶ با توجه به امکانات مالی برنامه‌های انکشافی افغانستان به شمول، رشد اقتصادی، ظرفیت مصرف ادارات، چهارچوب ملی انکشافی افغانستان و تعهدات حکومت در برابر جامعه جهانی و ملت این کشور تهیه گردیده‌است."

وزیر مالیه گفت، در مسوده بودجه سال ۱۳۹۶ اولویت به سکتور امنیت و بخش زیربنا داده شده که از جمله ۳۶ فیصد به بخش امنیت و ۲۱ فیصد به بخش زیربنا در نظر گرفته شده‌‎است.

وی همچنان گفت، بخش اعظم بودجه انکشافی در سکتورهای زیربنا، زراعت، انکشاف دهات، معارف و صحت به ترتیب ۹۴ میلیارد، ۲۶ میلیارد،۲۰میلیارد و ۱۵اعشاریه ۵ میلیارد افغانی اختصاص یافته است.

وزیر مالیه افغانستان گفت، در طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۱۷ پروژه انکشافی جدید نیز شامل می‌باشد که این کار برای اولین بار صورت گرفته است.

حکیمی: در طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۱۷ پروژه انکشافی جدید نیز شامل می‌باشد
حکیمی: در طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۱۷ پروژه انکشافی جدید نیز شامل می‌باشد

وی در ادامه گفت:

"در طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۶ به تعداد ۱۱۷ پروژه‌ جدید بزرگ، متوسط و کوچک در نظر گرفته شده‌است و قابل یادآوری است که در چند سال اخیر برای بار اول به این تعداد پروژه‌های جدید در بودجه ملی ما شامل شده‌است."

آقای حکیمی گفت که با وصف تعهدات صورت گرفته هنوز هم مصرف بودجه یک مشکل بزرگ است که جذب بیشتر کمک‌ها را از طریق بودجه ملی متأثر ساخته است.

وی دلیل این مسئله را عدم پلان گذاری دقیق از سوی ادارات، ظرفیت پائین ادارات در امور بودجوی و تدارکاتی، عدم مسئولیت پذیری و نبود سیستم مکافات و مجازات و موجودیت فساد و مداخله زورمندان خواند.

این در حالیست که چندی قبل ولسی جرگه از عدم مصرف بودجه از سوی برخی وزارت‌های حکومت انتقاد نموده و تأکید کرد، وزرای که کمتر از۷۰ درصد بودجه ‌شان را مصرف کرده‌اند، استیضاح می‌شوند.

دراین حال وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، پس از مشوره با اعضای شورای ملی در وسط سال آینده، بررسی را انجام داده و پول ادارات که توان مصرف را ندارد به ادارات توانمند انتقال خواهد یافت.

برخی از سناتوران تأکید داشتند که نظریات آنان باید در مورد بودجه ملی مد نظر گرفته شود.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه تعهد کرد که بودجه را به وقت و زمان آن تائید خواهند کرد.

مسلمیار: بودجه به وقت و زمان آن تائید خواهد شد.
مسلمیار: بودجه به وقت و زمان آن تائید خواهد شد.

وی گفت:

"عصر روز گذشته ما به تفصیل با رئیس جمهور و وزیر مالیه روی این مسئله صحبت کردیم، آنها تعهد کرده گفتند ضمن اینکه شما نظرتان را برای ما می‌فرستید یک کاپی از نظریات تان را به ریاست جمهوری و وزارت مالیه بفرستید تا به اساس آن ما نظریات تان را بگیریم انشاالله ما هم تعهد می‌کنیم که بودجه را به وقت معین آن تصویب می‌کنیم."

از سوی هم وزیر مالیه افغانستان از افزایش عواید در سال جاری ابراز خوشبینی کرده و تأکید کرد که در سال آینده عواید داخلی کشور به ۱۵۰ میلیارد افغانی خواهد رسید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG