لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

صادرات افغانستان در یک و نیم ربع امسال ۲۰ درصد افزایش یافته است


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، توقع می‌رود که در صادرات سبزیجات و میوه تازه و خشک این کشور در سال روان افزایش چشمگیری بوجود آید.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که ارقام یک و نیم ربع سال جاری این کشور نشان می‌دهد که ممکن صادرات افغانستان در مقایسه با گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته باشد.

قوقندی: صادرات افغانستان افزایش یافته است.
قوقندی: صادرات افغانستان افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت:

"آمار‌های مقایسوی یک و نیم ربع سال نشان می‌دهد که ما ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش در صادرات میوه و سبزیجات داشته ایم."

به اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع افغانستان سال گذشته حدود دوصد هزار تُن سبزیجات و میوه تازه و خشک به ارزش ۲۴۴ ملیون دالر به کشور‌های خارج صادر شده‌است.

اکثر محصولات افغانستان در فصل سوم سال به پختگی می‌رسد و به حاصلات سیب، انار، انگور، جلغوزه، بادام و غیره توقع بیشتر موجود است.

افغانستان همه ساله به ارزش حدود ده میلیارد دالر واردات و حدود ۵۰۰ میلیون دالر صادرات دارد، اما حکومت این کشور تعهد نموده که میزان صادرات را نیز افزایش می‌دهد.

از سوی هم صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با آنکه پیشرفت در زمینه صادرات را تائید می‌کند، اما می‌گوید که در این زمینه هنوز هم تجار با مشکلات مواجه است.

صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان
صیام الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"در کل صادرات ما خوب شده اما مشکلات نیز است که یکی از معضل ترانسپورتی با پاکستان است، نا امنی، فساد اداری در گمرکات و نبود بازار از چالش‌های دیگر است."

آقای پسرلی گفت که وصل شدن افغانستان با آسیایی میانه، تجارت با برخی کشور‌ها از طریق هوا و افتتاح خط آهن با چین روی تجارت در این کشور تأثیر مثبت گذاشته است.

به اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع، هم اکنون افغانستان به حدود ۵۰ کشور محصولات زراعتی و برخی تولیدات دیگرش را صادر می‌کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG