لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

نگرانی‌ها از افزایش شکار غیر قانونی پرنده‌ها در بامیان


در فصل خزان پرندگان مهاجرت خود را از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر آغاز می‎کنند و بامیان مکانی است که همه ساله پرند‎گان مختلف برای رسیدن به مناطق گرم از این ولایت می‎گذرند.

به گفته فعالین محیط زیست و مردم بامیان در سال‎های اخیر شکار این پرند‎گان مهاجر بصورت بی سابقه افزایش پیدا کرده که این باعث نگرانی مردم از تخریب حیات وحش این ولایت شده‎است.

محمد امین اخلاقی فعال حفاظت از محیط ‌زیست در بامیان به رادیو آزادی گفت که شکار این پرنده‎گان بیشتر با دستور تاجرانی در بیرون از مرزهای افغانستان که به دنبال تامین منفعت خود از طریق تخریب محیط طبیعی کشور هستند، صورت می‎گیرد.

بخشی از حیات وحش در افغانستان
بخشی از حیات وحش در افغانستان

آقای اخلاقی اضافه کرد:

"پرنده‎های که شکار می‎شوند، در واقع دشمنان بعضی از حیوانات مضر هستند و به همین دلیل نابودی این پرندگان، می‎تواند صدمه شدیدی به محیط‌ زیست بامیان بزند."

به گفته مقامات محلی بامیان در گذشته تعداد زیادی از انواع کمیاب پرند‎گان مهاجر از مسیر بامیان سفر می‎کردند اما در سال‎های اخیر این تعداد کم شده که احتمال آن می‎رود این پرند‎گان مسیر مهاجرت خود را تغییر داده اند یا نسل شان منقرض شده باشد.

سمونمل محمد علی لکزی آمر امنیت قوماندانی امنیه بامیان اطمینان می‎دهد که به هیچ کسی اجازه نخواهند داد تا در محدوده بامیان پرند‎گان مهاجر را شکار کنند یا به بیرون از کشور انتقال دهند.

لکزی: ما تدابیر خود را اتخاذ کرده ایم.
لکزی: ما تدابیر خود را اتخاذ کرده ایم.

آقای لکزی افزود:

"ما تدابیر خود را اتخاذ کرده ایم و بر همین اساس نیروهای پولیس در ساحات مرکز بامیان و برخی از ولسوالی‎های آن شب و روز تلاش دارند تا از شکار پرند‎گان جلوگیری کنند."

این تنها پرند‎گان نیست که بصورت غیر قانونی شکار می‎شوند بلکه حیوانات وحشی دیگری که در حیات وحش بامیان وجود دارند بصورت غیر قانونی شکار و به خارج از کشور قاچاق می‎شوند.

سعدالله رحمتی یکی دیگر از فعالین محیط زیستی بامیان می‎گوید، بامیان یک ساحه وسیع کوهستانی است که حفاظت از این ساحه وسیع بسیار کار مشکل است. برای حفاظت از این ساحه باید نیروی انسانی زیادی موجود باشد.

رحمتی: این مشکل با همکاری مردم در این زمینه، قابل حل است.
رحمتی: این مشکل با همکاری مردم در این زمینه، قابل حل است.

​او افزود:

"این مشکل از طریق افزودن به تعداد نیروهای امنیتی، قاطعیت اداره محلی در امر مبارزه با شکار و قاچاق پرندگان و همکاری مردم در این زمینه، قابل حل است."

این در حالیست که شکار پرندگان و سایر حیوانات علاوه بر تخریب حیات وحش بامیان هر ساله تلفات انسانی را نیز در بر داشته است که این شکارچی‎ها بر اثر غرق شدن در آب، سقوط از بالای کوه‎ها و گیر ماندن زیر برف کوچ جان خود را از دست می‎دهند.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG