لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

رهبران حکومت افغانستان پیروزی ترمپ را به وی تبریک گفتند


ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان می‌گویند که افغانستان و امریکا دوستان ستراتیژیک بوده و مبارزه با تروریزم از الویت‌های کاری دو کشور شمرده می‌شود.

در اعلامیه ارگ و قصر سپیدار به دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا تبریک گفته شده و کابل و واشنگتن را دو دوست ستراتیژیک خوانده‌اند.

در عین حال سفیر امریکا برای افغانستان می‌گوید، علاوه بر جامعه جهانی امریکا نیز با افغانستان برای مدت طولانی متعهد و همکار است.

مایکل مککینلی سفیر آن کشور در کابل روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران در مورد اینکه رئیس جمهور جدید امریکا در قبال افغانستان چه موقفی خواهد داشت گفت:

مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل
مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل

" روابط میان افغانستان و امریکا در ۱۶ سال گذشته تعریف شده‌است در میان مردم‌ها و حکومت‌های هر دو کشور روابط ستراتیژیک و شراکت است، ما در مورد این مشارکت و مردم افغانستان باور داریم."

آقای مککینلی هنگام سخنرانی‌اش گفت، در سال جاری در نشست‌های بروکسل و وارسا امریکا این را روشن ساخت که با افغانستان تعهد و همکاری درازمدت دارد.

در کمپاین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا از افغانستان یاد آوری نشده و بیشتر این کمپاین‌ها روی مسایل داخلی امریکا متمرکز بود.

از سوی هم حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل و یک تن از کارشناسان می‌گوید، نظام امریکا ثابت است و با تغییر افراد سیاست ایالات متحده در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد.

حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل و یک تن از کارشناسان
حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل و یک تن از کارشناسان

وی افزود:

" من بدین باور استم که ترمپ در سیاست‌هایش در برابر کشورهای منطقه و افغانستان تغییر به میان نمی‌آورد، این فیصله مردم و پارلمان آن کشور است که به برنامه‌ها و حمایت‌شان ادامه می‌دهند."

آقای فاروقی همچنان گفت، اگر در این انتخابات حزب دموکرات کرسی‌های بیشتری را در کانگرس بدست بیاورند باز هم دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید امریکا و تیم‌اش به هیچ صورت نمی‌توانند که در سیاست‌های آن کشور تغییرات اساسی بمیان بیاورند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG