لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

با رهبری دونالد ترامپ جهان با یک امریکای دیگر روبرو خواهد بود


کشور‌های جهان اکنون در امریکا با شخصی روبرو اند که به متحدین ناتو خود گفته که آنها مصارف حفظ و مصونیت‌شان را خود بپردازند و وعده داده‌است که در مرز با مکسیکو دیواری اعمار خواهد کرد که مصارف آن را حکومت مکسیکو خواهد پرداخت.

انتخاب دونالد ترامپ به حیث رئیس جمهور امریکا بخصوص مکسیکو را تکان داده‌است. جاییکه مردم آن اظهارات دونالد ترامپ را در هنگام کمپاین انتخاباتی در باره مکسیکویی‌ها توهین به غرور ملی‌شان می‌دانند.

دونالد ترامپ در جریان کارزار‌های انتخاباتی اش، مهاجرین مکسیکویی را قاچاقبران مواد مخدر، جنایتکاران و متجاوزین خوانده‌است.

الی جاندرو هاپ یک تحلیلگر مکسیکویی در صحبت با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت، انتخاب ترمپ برای مکسیکو نزدیک به یک وضعیت اضطراری است که این کشور در جریان چندین دهه به آن روبرو می‌شود.

این تحلیلگر مکسیکویی می‎گوید، این مسئله به موضوعی ارتباط دارد که آیا دونالد ترامپ آنچه را که در هنگام کمپاین انتخاباتی خود گفته، واقعاً انجام می‌دهد و یا می‌تواند انجام دهد؟

به گفته وی، خروج دسته جمعی مکسیکویی‌ها از امریکا بر مناطق مرزی این کشور فشار می‌آورد، بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و بازار‌های اقتصادی را در هم برهم می‌سازد.

در اروپا، متحدین ناتو امریکا در انتظار اند تا بیبینند، آیا دونالد ترمپ چیزی راکه گفته عملی می‌کند؟

دونالد ترمپ گفته بود که امریکا برای دفاع از کشورهای اروپایی روی این موضوع غور می‌کند که آیا این کشور‌ها برای دفاع، سهم خود را در ناتومی‌پردازند و یا نه؟

وزیر دفاع جرمنی انتخاب دونالد ترمپ را یک تکان بزرگ خوانده که به گفته وی رای دادن بر ضد واشنگتن و اداره آن است.

اورسلا ون دیرلیین امروز به یک شبکه تلویزیونی جرمنی گفت، با وجود اینکه سوال‌های زیادی بی‌پاسخ باقی مانده‌اند، ما اروپایی‌ها به حیث عضو پیمان ناتو می‌دانیم که دونالد ترمپ به طور طبیعی از ما می‌پرسد که به این پیمان نظامی چه می‌کنید؟ وزیر دفاع جرمنی در ادامه افزود که ما هم از او می‌پرسیم که موقف امریکا در برابر این سازمان نظامی چه خواهد بود؟

در این انتخابات امریکا بر خلاف دیگر انتخابات، به طور غیر معمول روسیه پُر اهمیت و مهم بود.

ستاد انتخاباتی کلنتن و ادارۀ رئیس جمهور بارک اوباما، هکران روسی را به دزدی ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتان و کمپاین انتخاباتی هیلری کلنتن، متهم کرد.

خبر گزاری اسوشیتدپرس در این گزارش می‌نویسد، دونالد ترمپ در پاسخ به ستایش رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اظهارات مشابه بیان کرده و روابط مشاورین دونالد ترمپ با روسیه شک و تردید‌های را بر انگیخته بود.

به این ترتیت این مسئله واضح است که پیروزی دونالد ترمپ برای مقامات روسی یک خبر خوب پنداشته می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس مسئله امنیت و تجارت در آسیا در صدر اجندای ادارۀ جدید امریکا قرار دارد.

رسانه‌های دولتی چین و مبصرین طرفدار حکومت این کشور، چنین علایم نشان داده‌اند که پیکینگ هم پیروزی دونالد ترمپ را مناسب دانسته است.

در رسانه‌های اجتماعی اندونیزیا، یکی از کشورهای مسلمان پُر نفوس جهان پس از پیروزی دونالد ترمپ، روی آن اظهاراتی وی تبصره می‌شود که گویا او بر ورود مسلمانان در امریکا تعزیرات وضع می‌کند. عدۀ از آنها نگران اند که شاید پس از این فرصت دیدار دوستان مسلمان‌شان را در امریکا ندارند.

صیام الدین یکی از علمای دینی شورای علمای اسلامی اندونیزیا می‌گوید، دونالد ترمپ پیش از این در مورد مسلمانان حرف‌های منفی زده‌است.

با توجه به اظهارات سابق دونالد ترمپ در باره کشورهای عرب خلیج، خیلی دشوار است تا پیشبینی شود که روابط دونالد ترمپ مانند دیگر رهبران امریکا با کشورهای ثروتمند عربی به شمول عربستان سعودی، خیلی گرم باقی بماند.

XS
SM
MD
LG