لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

وزارت حج و اوقاف برعیله اختلافات قومی و مذهبی اعلان جهاد کرد


برخی از مقامات افغان هشدار می‎دهند که دسایسی از سوی دشمنان در جریان است تا با ایجاد اختلافات، افغانستان به تباهی کشانیده شود.

مقامات وزارت حج و اوقاف افغانستان می‎گویند دشمنان این کشور تلاش دارند در کنار ایجاد اختلافات قومی، زبانی و سمتی، اختلافات مذهبی را نیز میان مردم این کشور به وجود آورده و افغانستان را به سوی بی‌ثباتی سوق دهند.

عبدالحکیم منیب معین این وزارت روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مجمع علمای حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان، دسیسۀ ایجاد اختلافات مذهبی را خطرناک‌تر از اختلافات قومی خوانده و از عواقب ناگوار آن در این کشور هشدار داد.

او افزود:

"دسیسۀ که بخاطر قوم، زبان و سمت جریان دارد دسیسه‌یی است که روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود در استخدام در سطح مقامات بلند پایه به همین خاطر جریان دارد، اما این دسیسه قابل علاج است اما اگرد شمنان ما به این کامیاب شدند که میان مردم ما اختلافات مذهبی را پیدا کردند، این ملت از بازسازی و یکجا شدن بدور باقی می‌ماند و به گونه واقعی به تباهی می‌رود."

آقای منیب همچنان روی نقش علمای دین برای جلوگیری از اختلافات و تأمین صلح در افغانستان تأکید کرده و در عین حال از رهبران حکومت خواست تا برای صلح تلاش کرده و از بروز اختلافات جلوگیری نمایند.

معین وزارت حج و اوقاف که در عین حال رهبری حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان را نیز به عهده دارد در برابر اختلافات قومی در کشور اعلام جهاد نمود.

مجمع علمای افغانستان می‌گوید که این نهاد به هدف تأمین صلح، ایجاد وحدت ملی، سهم‌گیری در بازسازی، ترویج فرهنگ اسلامی، حل اختلافات و برخی مقاصد دیگر ایجاد گردیده‌است.

این مجمع با صدور قطعنامه‌یی حمایت‌اش را از پروسه صلح در کشور اعلام کرد و خواهان اتفاق میان رهبران حکومت، سهیم ساختن علما در سیاست و قدرت، مشوره خواهی در تصامیم و ایجاد یک دارالعلوم در کابل گردید.

مولوی محمد نور رئیس مجمع علمای حزب حرکت انقلاب اسلامی مردم افغانستان در این نشست نیز از اختلافات قومی و مذهبی ابراز نگرانی کرده از علمای این مجمع خواست تا برای جلوگیری از بروز اختلافات تلاش نمایند.

کوشش کنیم که در کشور ما اختلاف مذهبی نیاید اختلاف عقیده‌یی نیاید.
کوشش کنیم که در کشور ما اختلاف مذهبی نیاید اختلاف عقیده‌یی نیاید.

او افزود:

"ما کوشش کنیم که در کشور ما اختلاف مذهبی نیاید اختلاف عقیده‌یی نیاید متفق و متحد باشیم باهم همنظر هستیم و همنظر باشیم."

وی در کنار حل اختلافات صلح را یک نیاز خوانده و از جناح‌های درگیر خواست تا بخاطر تأمین صلح در کشور راه مذاکره را در پیش گیرند.

از سوی هم فاروق وردگ مشاور ارشد رئیس جمهور غنی که در نشست مجمع علما شرکت داشت نیز دسایس برای ایجاد اختلافات قومی و مذهبی را تائید کرده برای خنثی نمودن آن نقش علما را مهم و برجسته خواند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG