لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

نیویارک تایمز: دروازه‎ها بروی پناهجویان افغان بسته می‎شوند


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان دروازه‎ها بروی پناهجویان افغان بسته می‎شوند.

به نوشته روزنامه، پاکستان افغان‎ها را اخراج می‎کند. هزاران تنی که با مشکلات زیاد خود را به اروپا رسانده‎اند دوباره به وطن برگردانده می‎شوند، در داخل افغانستان بخاطر جنگ‎ها و حملات طالبان ده‎ها هزار تن بیجا شده‎اند.

روزنامه می‎افزاید مشکل مهاجرین تا پایان سال جاری در افغانستان شاید بدرجه غیر قابل پیشبینی برسد زیرا نظر به تخمین سازمان‎های بشری یک و نیم میلیون افغان شاید تا ختم این سال به افغانستان برگردند که اکثریت آن‎ها خلاف میل شان به برگشت مجبور شده اند.

از سوی دیگر به نوشته روزنامه در داخل افغانستان کدام برنامه عاجل برای پذیرش آن‎ها وجود ندارد و عدم توجه جامعه بشری در رابطه با سرنوشت صدها هزار افغان آسیب پذیر خجالت آور می‎باشد.

به نوشته نیویورک تایمز اگر درجه برگشت اجباری مهاجرین افغان به وطن شان در حالت کنونی آن دوام کند در دو ماه اخیر سال جاری میلادی بیش از ۳۶۰ هزار افغان به کشورشان بر می‎گردند که این تعداد ۴ برابر ارقامی پناهجویانی می‎باشد که سال گذشته در همین مقطع زمانی به وطن شان برگشته اند.

روزنامه نیویارک تایمز می‎نویسد در بین این همه مهاجر سرنوشت یک زن افغان "شربت گله" که در سال‎های دهه هشتاد نشر تصویر وی با چشمان سبزش در مجله نیشنل جیوگرافیک حالات مهاجرین افغان را در کمپ‎های مهاجرین در پاکستان نشان می‎داد دوباره بر سر زبان‎ها آمده و به یک مثال غم انگیز شرایط امروزه مهاجرین افغان تبدیل شده‎است.

روزنامه گاردین در شماره اخیر خود می‎نویسد شربت گله به اتهام داشتن اسناد جعلی توسط پاکستان دستگیر شد و بعد از سپری نمودن چند روز در زندان و شفاخانه بالاخره تحت محافظت مامورین امنیتی پاکستان از سرحدات این کشور گذشته و به مقامات افغان تسلیم داده شد.

روزنامه می‎افزاید شربت گله روز چهارشنبه از سوی رئیس جمهور اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری پذیرفته شد و او از برگشت این خانم که در چشمان سبزش دیگر رنگ خوشی دیده نمی‎شود. بحیث نمونه از شجاعت یاد آور شده و از برگشت او استقبال کرد.

گاردین می‎نویسد در تمام چند لحظه صحبت رئیس جمهور این خانم یک کلمه حرف هم نزد و با چادری آبی خود که بخش از آن را به سر بلند کرده بود، خاموشانه و بدون حرکت نگاه می‎کرد.

رئیس جمهور در خطاب به او گفت افغانستان تا زمانی یک کشور کامل نخواهد شد که تمام مهاجرین این کشور مانند شربت گله دوباره به وطن برگردند.

XS
SM
MD
LG