لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

فعالان مدنی: جامعه جهانی مشکلات خط فرضی دیورند را حل نماید


شماری از فعالان جامعه مدنی و شخصیت‎های سیاسی می‎گویند، جامعه جهانی باید مشکلات خط فرضی دیورند میان افغانستان و پاکستان را حل نماید.

آن‎ها که روز جمعه بخاطر ۱۲۳مین سالروز خط فرضی دیورند در کابل گردهم آمده بودند گفتند که مشکلات کنونی در افغانستان برخاسته از خط فرضی دیورند است.

این فعالان جامعه مدنی و شخصیت‎های سیاسی در نشستی که از سوی تحریک لوی افغانستان در کابل راه اندازی شده بود علاوه بر محکوم کردن خط فرضی دیورند تاکید کردند که باید مردم افغانستان این مشکل ملی را حل نماید.

عبدالجمیل وقار
عبدالجمیل وقار

عبدالجمیل وقار رئیس این نهاد می‎گوید:

" بخاطر حل این مسئله از جامعه جهانی می‎خواهیم که پس از ۱۲۳ سال و در روشنایی با اصول جهانی بخاطر رسیدن به حق به خواسته‎های افغان‎ها لبیک بگوید و مانند گذشته خاموشی اختیار نکند زیرا این مسئله جفا تاریخی در حق افغان‎ها است."

۱۲۳ سال قبل معاهده خط فرضی دیورند در دوازدهمنوامبر سال ۱۸۹۳ میلادی در زمان امیر عبدالرحان خان امضا گردید و بسیاری افغان‎ها امضای این تفاهمنامه را لکه بدنامی در تاریخ افغانستان می‎دانند.

خط فرضی دیورند که ۲۶۴۰ کیلومتر طول دارد تا اکنون نه از سوی حکومت افغانستان و نه هم از مردمی که در دوطرف این خط زنده‎گی میکنند پذیرفته شده است.

قبل از این وزارت خارجه افغانستان گفته بود که این فیصله را بجای حکومت ها، مردم دو طرف خواهند کرد.

محفل امروزی
محفل امروزی

اگر چه حکومت پاکستان به شکل رسمی تا اکنون چیزی نگفته است اما رئیس حزب عوامی ملی پشتونخوا آقای محمود خان اسکزی و تعدادی از بزرگان پشتونخوا همیشه در بیانیه های شان گفته اند که "از آمو تا اباسین خاک افغانستان است" و این خط فرضی هرگز مردم دو طرف را از هم جدا ساخته نمی‌تواند.

با آنکه از این مسئله سال‎ها میگذرد اما هنوز هم مشکلات خط دیورند میان افغانستان و پاکستان حل نگردیده‎است.

از سوی هم لعل پاچا آزمون مشاور فرهنگی رئیس جمهور می‎گوید، مشکلات خط دیورند تنها مربوط یک قوم نه بلکه زخم ناسور بر سینه تمام افغان‎ها می‎باشد و افغان‎ها به هیچ عنوان این خط را به رسمیت نمی‎شناسند.

لعل پاچا آزمون افزود برخی حلقات در داخل کشور با این مسئله مخالفت کرده تلاش می‎نمایند تا این خانه را کوچک بسازند.

آزمون: دیورند یک خط تحمیلی و ناسور است.
آزمون: دیورند یک خط تحمیلی و ناسور است.

او گفت:

" دیورند یک خط تحمیلی و ناسور است نه تنها دیورند برای ما ناسور گردیده بلکه در داخل نیز زخم‎های ناسور پیدا شده‎است که ما قصدا این خانه خود را کوچک می‎سازیم."

استاد خیرالحق عضو مرکز مطالعات استراتیژیک می‎گوید، مشکلات دیورند تنها از پشتون‎ها نه بلکه این مشکل ظلم بزرگ در حق تمام افغان‎هاست.

خیرالحق: زمانیکه ما میخواهیم در مورد خط دیورند صحبت کنیم این بدین معنا نیست که یک تعداد پشتون‎ها آنسوی خط دیورند زنده‎گی میکنند.
خیرالحق: زمانیکه ما میخواهیم در مورد خط دیورند صحبت کنیم این بدین معنا نیست که یک تعداد پشتون‎ها آنسوی خط دیورند زنده‎گی میکنند.

او افزود:

" زمانیکه ما میخواهیم در مورد خط دیورند صحبت کنیم این بدین معنا نیست که یک تعداد پشتون‎ها آنسوی خط دیورند زنده‎گی میکنند و تعداد دیگر آن‎ها این سوی خط زنده‎گی میکنند این خط دیورند روی چند دلیل برای ما اهمیت دارد."

به گفته آقای خیرالحق، حکومت افغانستان باید با ایجاد یک کمیسیون متشکل از افراد نخبه و مسلکی برای جامعه جهانی ثابت بسازد که خط فرضی دیورند هیچ اعتبار نداشته و این مشکل را باید برای همیشه حل گردد.

XS
SM
MD
LG