لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

فعالان مدنی کندز: عاملین کشتار ملکیان مجازات شوند


شماری از فعالان جامعه مدنی ولایت کندز با راه اندازی گردهمایی در کابل با بازمانده‎گان قربانیان رویداد اخیر در آن ولایت ابراز همدردی کردند.

آن‎ها از حکومت خواستند تا هر چه زودتر عاملین قضیه کشته شدن افراد ملکی در ولایت کندز را مجازات نماید.

شبیر احمد ابراهیمی مسئول این گردهمایی در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" هدف از این همایش مردمی فقط اظهار همدردی با مردم کندز است که در اثر بمبادمان هوایی نیروهای خارجی کشته شدند و ما جمع شدیم تا صدای ملت را بلند سازیم. "

حدود یک هفته قبل در نتیجه یک حمله هوایی در کندز ۳۱ فرد ملکی کشته شدند.
حدود یک هفته قبل در نتیجه یک حمله هوایی در کندز ۳۱ فرد ملکی کشته شدند.

حدود یک هفته قبل در نتیجه یک حمله هوایی که به حمایت نیروهای افغان در منطقه بزکندهاری کندز صورت گرفت به گفته مقامات محلی، ۳۱ فرد ملکی، ۳ سرباز افغان و ۲۶ طالب مسلح کشته شدند.

تنها فعالان مدنی افغانستان نه بلکه، سازمان عفو بین الملل نیز گفته است که بمباران بالای غیر نظامیان در کندز، یک تخطی آشکار از حقوق بشر می‎باشد.

این نهاد، از آغاز تحقیق سازمان ملل متحد در مورد حمله هوایی بر منطقه بز کندهاری کندز، استقبال کرده‌است.

از سوی هم محمد رفیع کاکر یکتن از اعضای جامعه مدنی از حکومت خواست تا هر چه زودتر عاملین این رویداد را مجازات نماید.

او افزود:

" ببینید همین لحظه مجرمین و قاتلین موضوع معلوم است ساعت یازده شب حملات هوایی صورت گرفته و ما از حکومت خود میخواهیم که هر چه زودتر عاملین قضیه را محاکمه نماید."

این در حالیست که دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفته‎است که مردم کندز، فعالان مدنی و افراد متضرر در انجام بررسی‎ها با هیئت که از کابل به کندز فرستاده شده، همکاری می‌کنند و این هیت بررسی هایش را بي طرفانه انجام می‎دهد.

به گفته مینه پال، نتایج بررسی‎ها با مردم در میان گذاشته خواهد شد و حکومت افغانستان نیز نظر به نتایج کمیسیون موظف شده اقدام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG