لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

ظریف: امیدواریم دونالد ترمپ توافق‌نامۀ اتمی را بپذیرد


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید، او معتقد است که دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا توافق‌نامۀ اتمی ایران و جامعه بین‌المللی را می‌پذیرد.

آقای ظریف که دیروز "جمعه" در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت، این توافق‌نامه به منفعت همه جوانب است که تعهدات‌شان را در آن بجا نمایند.

جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران
جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران

وی افزود:

"ما معتقدیم که این به نفع همه جوانب می‌باشد که با یکدیگر به طور مثبت رفتار کنیم. فکر می‎کنم، زمانیکه گرد و غبار فرو نشیند و مردم منطقه و جهان از حقایق آگاه شوند، امیدوارم که دونالد ترمپ نیز آن را بپذیرد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا در کمپایین انتخاباتی خود گفته بود که اگر رئیس جمهور امریکا شود، موافقه هسته‌یی با ایران را لغوه خواهد کرد.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ادامه صحبت خود گفت، در موافقتنامه اتمی تهران با کشور‌های مقتدر جهان تعدادی زیاد از مردم و شماری از کشورها دخیل اند و به گفته وی این به منفعت همه جوانب می‌باشد که به تعهدات‌شان در زمینه تطبیق موافقتنامه پابند باشند.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران همچنان گفت، اگر در ارتباط به تطبیق موافقتنامه شک و تردید‌ها ایجاد شود، در آن صورت، ایران هم گزینه‌های خود را خواهد داشت.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا
مارک تونر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا و شماری از کارشناسان امریکایی می‌گویند، دونالد ترمپ نه تنها از موافقتنامه اتمی با ایران تخطی خواهد کرد، بلکه مطابق توافقتنامه اتمی، حکم اجرایی تعزیرات از سوی اداره رئیس جمهور بارک اوباما را نیز دوباره پس خواهد گرفت.

اما حسن روحانی رئیس جمهور ایران، لغو موافقتنامه از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا را ناممکن می‌داند. زیرا به گفته وی این موافقتنامه با تائید تعداد زیادی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد انجام یافته است.

XS
SM
MD
LG