لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

هیئت اعزامی بعد از انجام تحقیقات در مورد حادثه کندز به کابل برگشت


مقامات امنیتی کندز می‌گویند که هیئت اعزامی از مرکز پس از پنج روز تحقیق و بررسی در مورد حادثۀ کشته شدن غیر نظامیان در کندز، دوباره به کابل رفته است.

جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز که شام دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، هیئت حکومتی تحقیقات اش را بر بنیاد گفتگو و ملاقات با مردم متضرر منطقۀ بُزکندهاری کندز تکمیل کرده و این هیئت بنابر مشکلات امنیتی نتوانست به منطقه برود.

محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز
محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز

وی گفت:

"رفتن در منطقۀ بُزکندهاری مشکل است. در آنجا دشمن حضور دارد. هیئت مردم را که در آن منطقه آسیب دیده بودند، به مرکز ولایت خواست و با آنها ملاقات کرد و آنها را از نزدیک دیده و نتایج خود را بدست آورد. پس از آن، مردم به منطقه برگشتند و هیئت دوباره به کابل رفت."

به گفته قوماندان امنیه ولایت کندز هیئت برای اعضای خانواده‌های کشته شده‌ها، یک صد هزار افغانی و برای خانواده‌های مجروحین پنجاه هزار افغانی کمک کرده و همچنان فهرست خانواده‌های را که منازل‌شان در نتیجۀ این حمله تخریب شده ترتیب داده و امکان دارد با آنها کمک اضافی صورت گیرد.

هیئت به ریاست جنرال هلال الدین هلال بوده و در ترکیب آن مشاور ریاست جمهوری در امور دینی و چند جنرال از وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی، شامل اند.

جنرال قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، هیئت در دو بخش بررسی خود را انجام داده‌است.

وی افزود:

"هیئت در دو بخش کار می‌کرد، یکی قطعات را بررسی کرد، از تمام قطعاتی که نیروهای نظامی و امنیتی حضور داشتند، دیدن کرد و دیگر، مردم را که متضرر شده بودند با جمع از موسفیدان، به مرکز ولایت خواست و با آنها ملاقات کرد."

این در حالیست که سازمان ملل متحد و قوماندانی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در باره حادثه سوم ماه نوامبر نیز به طور مستقل تحقیق می‌کنند که در نتیجه آن ۳۲ ملکی کشته، ۱۹ تن زخمی و ۲۲ خانه تخریب شده‌اند.

بر اساس قوانین بین‌المللی از هر حملۀ باید اجتناب گردد که در آن امکان کشته شدن غیر نظامیان باشد. در غیر این صورت مقصرین آن مجرمین جنگی شناخته می‌شوند.

تادامیچی یوماماتو نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در اعلامیه گفته است:

"تلفات ملکی‌ها غیر قابل قبول بوده و تلاش‌های صلح و ثبات را در افغانستان تحت شعاع قرار می‌دهد."

XS
SM
MD
LG