لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

مقامات بلخ: حمله بر قونسلگری جرمنی، در پاکستان طرحریزی شده بود


مقامات امنیتی افغان در بلخ می‌گویند، حملۀ موتر بمب بر قونسلگری جرمنی در مزارشریف، در آن سوی سرحد در خاک پاکستان طرح ریزی شده بود.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ به رادیو آزادی گفت که به شواهد و مدارکی دست یافته اند که نشان می‌دهد حمله بر قونسلگری جرمنی در پاکستان طرح و برنامه ریزی شده‌است.

وی افزود، این حمله توسط یک موتر نوع کاماز صورت گرفت که در آن سه تروریست مامور بودند، دو حمله کننده در نتیجه انفجار کشته شدند و یک تن دیگر شان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

قادری گفت، فرد بازداشت شده اعتراف کرده‌است که مدت دو ماه آموزش‌های نظامی و چریکی را در پاکستان فرا گرفته است و به منظور حمله بر قونسلگری جرمنی به مزارشریف فرستاده شده بود.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ
عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ

آمر امنیت پولیس بلخ در رابطه گفت:

"شخصی را که ما بازداشت کرده‌ایم، او اعتراف کرده‌است که تعلیمات نظامی را در بیرون از افغانستان فرا گرفته و دو ماه مکمل تعلیمات جنگ‌های چریکی و انتحاری را آموزش دیده و اکنون در بازداشت است، اصلاً این یک حمله پلان شده بوده‌است."

از سوی هم منیر فرهاد سخنگوی سرپرست ولایت بلخ می‌گوید با آنکه تحقیقات شان نهایی نشده‌است، اما به مدارکی در محل حادثه دست یافته اند که نشان می‌دهد حمله کنندگان کشته شده اتباع پاکستان بوده‌اند.

منیر فرهاد: حمله کنندگان کشته شده اتباع پاکستان بوده‌اند.
منیر فرهاد: حمله کنندگان کشته شده اتباع پاکستان بوده‌اند.

وی در مورد هویت یکی از حمله کنندگان چنین گفت:

"تحقیقات هنوز تکمیل نشده‌است، اما یک جسد را که در ساحه حمله به دست آوردیم و تحقیقات کالبد شناسی را انجام دادیم دریافتیم که جسد از انور صادق از جمله اتباع پاکستان است."

سخنگوی سرپرست ولایت بلخ گفت، تحقیقات در مورد جریان دارد و مسئله دست داشتن نظامیان پاکستانی در این انفجار تا هنوز نهایی نشده‌است.

او گفت که یک تبعه افغان به اتهام دست داشتن در این انفجار گرفتار شده که مدت بیش از سه سال در پاکستان زندگی کرده و مهارت فعالیت‌های تروریستی را نیز در آن کشور فرا گرفته ‌است.

منیر فرهاد افزود، این فرد هیبت الله نام دارد و باشنده اصلی ولسوالی علی شینگ ولایت لغمان می‌باشد.

سال گذشته نیز بعد از حمله سه مهاجم انتحاری بر قونسلگری هند در مزارشریف نیروهای امنیتی افغان اعلام کردند که نظامیان پاکستانی در عقب حمله تروریستی بر این نهاد دیپلوماتیک دست دارند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG