لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۱۹

مشکلات اقوام دو طرف خط دیورند در یک نشست بررسی شد


برخی از مقامات حکومتی، فعالان مدنی و هیئت اعزامی پشتونخوا، برای حل مشکلات اقوام دو طرف خط دیورند و حفظ دهلیز کلتوری میان آنان، روی تلاش‌های مشترک تأکید کردند.

آنان جهت رسیدن به این هدف در نشستی تحت نام "راه بسوی همبستگی بین مردم" در کابل گرد هم آمدند تا با استفاده از فرهنگ و زبان، جامعه مدنی، رسانه‌ها و برزگان قومی در زمینه به اقدامات عملی برسند.

عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‌گوید که مشکلات جدید در منطقه به دلیل کم شعوری مردمی است که به سطح پایین قرار دارند که جداً باید بالای آن کار صورت گیرد.

آقای لیوال افزود که وزارت سرحدات متعهد است تا برای ایجاد فکر اجتماعی و رسیدن به عمل کار کند.

عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل
عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل

وی گفت:
"زمانیکه می‌گویم مشکلات جدید ما توسط نبود شعور سیاسی است بناءً فکر می‌کنم که نیاز است تا این شعور چطور بلند برده می‌شود تا برای نجات جان، ارادۀ ملی و اجتماعی به اساس همان به وجود آید اگر نشست امروزی ما دلیل به وجود آمدن چنین فکر شود به نظر من مژدۀ از خواب برخواستن، خواب صد ساله را خواهیم داشت."

برخی از فعالان مدنی و اعضای نهاد همبستگی مردم می‌گویند که از حدود یک قرن بدینسو تلاش شده تا هراس و ترس را در بین مردم ایجاد نمایند و حتی مردمان این منطقه را به دهشت افگنی مشهور ساخته اند در حالیکه خود این مردم قربانی تروریزم اند.

تلاش‌ها برای حل مشکلات حفظ فرهنگ مشترک اقوام دو طرف خط فرضی دیورند در حالی صورت می‌گیرد که از ایجاد این خط ۱۲۳ سال می‌گذرد.

عالمزیب خان رئیس هیئت اعزامی خیبر پشتونخواه و عضو راه همبستگی بین مردم می‌گوید، پس از ایجاد این خط، پاکستان تلاش می‌کند تا تخم نفرت را میان مردم بپاشاند.

عالمزیب خان رئیس هیئت اعزامی خیبر پشتونخواه
عالمزیب خان رئیس هیئت اعزامی خیبر پشتونخواه

وی گفت:
"به این باور هستیم که خط مشکلات خود را دارد مشکلات هر بار از سوی مقامات ایجاد می‌شود اما هر دو طرف یک قوم است، در میان شان تعهد روحانی موجود است تلاش می‌شود که این تعهد روحانی را از بین ببرند."

قبل از این نیز صدا‌ ها در مورد سرنوشت خط فرضی دیورند بلند شده و تلاش‌ها برای حفظ اتحاد اقوام هر دو طرف این خط صورت گرفته است.

در این حال حبیب الله رفیع یکی از کارشناسان می‌گوید این خط توسط انگلیس اساس گذاشته شده‌است که نه قانونی می‌باشد و نه هم پذیرفته شده‌است.

اما با وجود این همه مشکلات، ناامنی از جمله مشکلات است که اقوام ساکن در دو طرف خط فرضی دیورند و اعضای نهاد راه بسوی همبستگی بین مردم را نگران ساخته است.

آرزو غیاثی

مشکلات اقوام دو طرف خط دیورند در یک نشست بررسی شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00

XS
SM
MD
LG