لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

مظاهره کننده‌ها: دونالد ترمپ رئیس جمهور ما نیست


دیروز باز هم هزاران تن در شیکاگو و نیویارک به سرک‌ها برآمده و بر ضد انتخاب شدن دونالد ترمپ بحیث رئیس جمهور امریکا شعار می‌دادند.

در مرکز شیکاگو هزاران تن جمع شده و شعار می‌دادند که نفرت و ترس نمی‌خواهند و از مهاجرین استقبال می‌کنند.

در منهاتن نیویارک در حدود ۲ هزار تن جمع شده و به سمت مرکز ترمپ راهپیمایی کرده و در راه شعار می‌دادند که او رئیس جمهور آنها نیست. در این تظاهرات در مورد خشونت و یا هرج و مرج خبر داده نشده‌است.

در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود بعد از انتخابات آقای ترمپ در پاسخ به سوال خبرنگار وال ستریت ژورنال که آیا او در گفتار خود از حدود خارج نشده‌است، اظهار داشت نه خیر او به پیروزی رسیده.

رئیس جمهور منتخب امریکا که در آغاز مظاهره کنندگان را تحت تنقید گرفته و افراد حرفه‌ای خوانده بود که توسط مطبوعات تحریک شده‌اند، روز ۱۱ نومبر سخنان خود را تغییر داده و از آنها استقبال کرد.

تظاهرات عموماً صلح آمیز بودند و اوایل صبح ۱۲ نومبر به وقت محلی در لاس انجلس ۳ هزار نفر جمع شده و ۲۰۰ نفر آنها که به درخواست پولیس پراکنده نشدند، بازداشت شدند.

بعضی از مخالفین آقای ترمپ جمع آوری امضا را شروع کرده و از کالج انتخاباتی می‌خواهند به عوض ترمپ رقیب او را رئیس جمهور اعلان کند.

آنها استدلال می‌کنند که خانم کلنتن تعداد بیشتر آرای عمومی را بدست آورده ولی اکثریت کالج‌ها یا هیئت‌های انتخاباتی را صاحب نشده‌است، از این رو به گفته آنها خانم کلنتن باید رئیس جمهور شود.

کالج انتخاباتی توسط تسوید کنندگان قانون اساسی امریکا ترتیب شد تا موازنه را بین ایالت‌های مزدحم مانند نیویارک و ایالات کم نفوس مانند کنزاس بر قرار کنند.

در چندین انتخابات قبلی امریکا هم تجربه شده‌است که یک رئیس جمهور در آرای عمومی نسبت به رقیب خود رای کمتر آورده ولی رای کالج انتخاباتی برای او بیشتر بوده‌است. یکی از این روسای جمهور جورج دبیلو بوش بود که در انتخابات سال ۲۰۰۰ به همین ترتیب رئیس جمهور شد.

XS
SM
MD
LG