لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

تبصرۀ روزنامه های کابل در مورد سلب صلاحیت سه وزیر


تصمیم به استیضاح شماری از اعضای کابینه و سلب صلاحیت سه وزیر از سوی ولسی جرگه افغانستان مهمترین عناوین روزنامه های چاپ امروز کابل است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش گفته است که ولسی جرگه سه وزیر کابینه را سلب صلاحیت کرد.

سرمقاله نویس می‌گوید که دلیل عمده استیضاح و رد صلاح الدین ربانی، محمود بلیغ و نسرین اوریاخیل از سوی ولسی جرگه عدم مصرف هفتاد درصد بودجه انکشافی سال گذشته در وزارت های مربوط خوانده شده‌است.

اما سرمقاله نویس گفته است، مطابق فیصله ولسی جرگه در میان وزرای دیگری که باید استیضاح شوند، وزیر مالیه و رئیس عمومی امنیت ملی نیز شامل هستند و این چهره ها به نوشته سرمقاله نویس از افراد نزدیک به رئیس جمهور غنی پنداشته می‌شوند.

سرمقاله نویس می‌گوید، دیده شود که ولسی جرگه با این دو تن که با ارگ روابط نزدیک دارند چگونه برخورد خواهد کرد؟

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در این مورد در سر مقاله اش نوشته است که ولسی جرگه باید مطابق منافع ملی و خواست مردم عمل کند و هر وزیری را که درست کار نکرده و بودجه انکشافی را به مصرف نرسانده سلب صلاحیت نماید.

سرمقاله نویس این اقدام ولسی جرگه را ستوده که گفته است در موضوع عدم مصرف بودجه توسعه یی و استیضاح وزرا به دور از مسایل قومی، سمتی و گروهی عمل خواهند کرد و در این زمینه تنها خواست مردم را در نظر می‌گیرند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت نیز در سرمقاله اش به همین موضوع پرداخته و پیشبینی کرده که ولسی جرگه در جریان هفته جاری نُه وزیر کابینه را سلب صلاحیت خواهد کرد.

سرمقاله نویس گفته است که در این میان شماری از وزرای وزارت خانه های کلیدی نیز شامل هستند اما از آنان نام برده نشده‌است.

به باور سرمقاله نویس تعیین و کسب رای اعتماد وزرای جدید زمانی زیادی را در بر خواهد گرفت و کار باری دیگر به سرپرستان سپرده خواهد شد.

سرمقاله نویس نوشته است که با گماشتن سرپرستان در وزارت خانه ها خدمات متأثر شده و زمینه برای فساد، خودسری و هرج مرج فراهم خواهد گردید.

سرخط

و روزنامه سرخط در مطلبی به نقل از ارگ نوشته که روند استیضاح وزرای کابینه از سوی ولسی جرگه تا ارائه معلومات کافی به تعویق افتاده‌است.

سرخط بر بنیاد خبرنامه ریاست جمهوری گفته است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این مورد شب گذشته با هیئت اداری و رؤسای کمیسیون های ولسی جرگه دیدار کرده‌است.

نویسنده مطلب می‌گوید که از نظر ریاست جمهوری مطابق ماده ۹۲ قانون اساسی دلایل استیضاح وزرای کابینه بخصوص صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه موجه نمی‌باشد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG