لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۵۰

کلیمزی: موجودیت سرپرستان در ادارات حکومتداری را به چالش کشیده است


حسیب الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه
حسیب الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه

هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید که اداره برخی نهاد‌های حکومتی از سوی سرپرستان، سبب مشکلات جدی در حکومت داری می‌گردد.

پس از آنکه برخی وزرا به دلیل مصرف نکردن هفتاد فیصد از بودجه انکشافی از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شدند، نگرانی‌های تازه در زمینه افزایش روند سرپرستی در نهاد‌های حکومتی مطرح می‌شود.

حسیب الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اداره برخی وزارت‌ها و نهاد‌های حکومتی از سوی سرپرستان، در کنار مشکلات در بخش‌های انکشافی، حکومت داری را نیز با چالش مواجه کرده‌است.

وی تأکید کرد که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه برای حل مشکل سرپرستی که به گفته وی رو به افزایش است باید بزودی اقدام نمایند.

وی افزود:

"اداره وزارت‌ها توسط سرپرستان در بخش انکشافی و هم در حکومتداری عادی مشکلات بزرگ را ایجاد می‌کند، خواست شورای ملی این است که هر دو جلالتمابان با اتفاق و اتحاد در زمان کم اشخاص جدید را انتخاب کنند تا در روشنایی قانون و با جراآت کامل وظایف ‌شان را انجام دهند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون وزارت معادن و پترولیم و وزارت سرحدات و قبایل از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شوند.

در عین حال وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز از سمت‌اش استعفا کرده اما ریاست جمهوری در این مورد تا کنون چیزی نگفته است.

برعلاوه این وزارت‌ها، ولایات نورستان و بلخ و شماری از ریاست‌ها نیز از دیر زمانی از سوی سرپرستان اداره می‌شود.

این در حالیست که ولسی جرگه افغانستان پنج وزیر کابینه را به دلیل مصرف نکردن هفتاد فیصد از بودجه انکشافی وزارت‌های مربوط سلب صلاحیت کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، برای حل مشکل آن عده ادارات دولتی که از سوی سرپرست‌ها اداره می‌شود مشوره‌ها آغاز شده تا اشخاص مناسب معرفی شوند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در مورد گفت:

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"حکومت از مدت‌ها قبل در مشوره و رای زنی است تا بتواند در وزارت خانه‌های که توسط سرپرستان اداره می‌شوند افراد شایسته و کارا را معرفی کند."

ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، دوام سرپرستی در کنار مشکلات دیگر به اعتبار حکومت نیز صدمه رسانیده است.

به گفته آقای صافی از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی مشکل سرپرستی موجود بوده اما تأکید دارد که اگر حکومت به جای وزرای که تازه از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت می‌شوند به موقع اقدام نکند این مسئله به گفته وی بی‌اعتمادی مردم بر حکومت را بیشتر خواهد ساخت.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG