لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

سیاست خارجی ادارۀ ترمپ در قبال روسیه چگونه خواهد بود؟


بعد از انتخاب دونالد ترمپ به حیث رئیس جمهور امریکا، سوالات زیاد در مورد پالیسی خارجی این کشور، به خصوص در مورد اینکه وی سیاست امریکا را در قبال روسیه چگونه بازنگری خواهد کرد، مطرح می‎شود.

درست دو هفته قبل از آنکه دونالد ترمپ به حیث رئیس جمهور امریکا انتخاب شود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک لست از شکایات را علیه واشنگتن ارایه کرد. پوتین قانونی را توشیح کرد که اشتراک روسیه را در توافقنامه دو جانبه کاهش ذخایر اسلحه پلوتونیومی، به حالت تعلیق در آورد.

پوتین همچنان خواستار رفع تحریم‎ها علیه روسیه و کاهش حضور نظامی امریکا در اروپای شرقی شد که به نظر می‎رسد در جریان اداره دموکرات‎ها بیش از حد افزایش یافته‎است.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، دونالد ترمپ برخلاف بارک اوباما رئیس جمهور امریکا که موعد کاریش به پایان رسیده‎است، در جریان کمپاین انتخاباتی اش گفته‎است که خواستار بهبود روابط با مسکو است و در مسایل مانند مبارزه با تروریزم با روسیه تشریک مساعی خواهد کرد.

حالا که ترمپ رقیب اش هیلاری کلنتن از حزب دموکرات را در انتخابات شکست داد، مقامات روسی خوشبین به نظر می‎رسند.
حالا که ترمپ رقیب اش هیلاری کلنتن از حزب دموکرات را در انتخابات شکست داد، مقامات روسی خوشبین به نظر می‎رسند.

حالا که ترمپ رقیب اش هیلاری کلنتن از حزب دموکرات را در انتخابات شکست داد، مقامات روسی خوشبین به نظر می‎رسند که رئیس جمهور جدید منتخب امریکا کسی است که می‎شود با او کار کرد.

ترمپ که در جریان کمپاین انتخاباتی با اظهار نظرهای مثبت اش در مورد پوتین، با انتقادها مواجه شد، خود را به مثابه یک توافق گر موفق ترسیم نموده گفته است، خواستار یک توافقنامه "عالی برای امریکا و خوب برای روسیه" با مسکو است.

واضح نیست که ترمپ با روسیه چگونه برخورد خواهد کرد، چون وی مسایلی متعدد را از اداره قبلی این کشور به میراث می‎برد. اما به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی ترمپ می‎تواند برخی پالیسی‎های اداره دموکرات‎ها را تغییر دهد که مسئله تحریم‎های وضع شده بالای روسیه به خاطر الحاق شبه جزیره کریمیا که در ماه مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی صورت گرفت، یکی از آنست.

دونالد ترمپ در مورد قانون سال ۲۰۱۲ میلادی که به نام مگنیتسکی اکت (Magnitsky Act) یاد می‎شود، کمتر انعطاف خواهد داشت. بر اساس این قانون بعد از مرگ سرگی مگنیتسکی محاسب و افشاگر روسی بالای ۳۹ شهروند روسیه بطور علنی و معلوم نیست که بالای چی تعداد بطور مخفی محدودیت صدور ویزه وضع شده‎است.

روسیه از توسعه پیمان ناتو بعد از سقوط اتحاد شوروی به استقامت شرق، عصبانیست.
روسیه از توسعه پیمان ناتو بعد از سقوط اتحاد شوروی به استقامت شرق، عصبانیست.

روسیه از مدت‎ها به اینسو از توسعه پیمان ناتو بعد از سقوط اتحاد شوروی به استقامت شرق، عصبانیست.

دونالد ترمپ نیز بطور متداوم از پیمان ناتو انتقاد کرده‎است.

قانون جدید توشیح شده، توسط ولادیمیر پوتین از واشنگتن می‎خواهد تا حضور نظامی ناتو را در شرق اروپا به شمول سه کشور بالتیک کاهش دهد. طبعاً که دونالد ترمپ به مثابه سرقوماندان اعلی امریکا می‎تواند حضور نظامی این کشور را در بالتیک بازنگری کند.

مهمتر از همه قانون توافقنامه پلتونیوم ولادیمیر پوتین می‎خواهد تا واشنگتن به پالیسی‎های غیر دوستانه در مورد روسیه پایان دهد. به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی دونالد ترمپ به مثابه یک حرکت ابتدایی می‎تواند برای احیای کمیسیون دوجانبه ریاست جمهوری تلاش کند. ترمپ و کمپاین انتخاباتی وی برخورد اداره اوباما را با روسیه ناکام خوانده‎اند، اما معلوم نیست که آیا رئیس جمهور منتخب امریکا می‎خواهد کمیسیون دوجانبه را دوباره احیا کند که در بازنگری پالیسی ریشه دارد.

سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاریخ دهم نوامبر در نیویارک گفت، دونالد ترمپ و رئیس جمهور روسیه " در پالیسی خارجی از اصول همسان" پیروی می‎کنند.

XS
SM
MD
LG