لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

آمار خودکشی در هرات افزایش یافته است


نهادهای حقوق بشری در هرات تحقیقی را در مورد دلایل خودکشی میان زنان و مردان در این ولایت انجام داده‌است.

یکی ازین نهاد ها بنام شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در هرات از افزایش خودکشی و اقدام به آن میان زنان و مردان این ولایت سخن می‌زند.

مسئولان این نهاد می‌گویند این نگرانی‌ها در نتیجه یک تحقیق دو ماهه شان در این ولایت بدست آمده‌است.

آنان می‌گویند، نتیجه این تحقیق نشان داده‌است که در یک و نیم سال گذشته ۱۵۰۰ تن اقدام به خودکشی کرده و چهل تن دیگر خودکشی کرده‎اند.

طاهره سجادی یکی از اعضای دفتر جامعه مدنی و حقوق بشر می‌گوید، این بررسی در چهار ولسوالی گذره، انجیل، کرخ، زنده جان، مرکز شهر و حومه آن صورت گرفته است.

خانم طاهری می‌گوید نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که روند خودکشی و اقدام به آن رو به افزایش است.

خانم طاهری گفت، در یک و نیم سال گذشته دست کم ۱۵۰۰ تن در این ولایت اقدام به خودکشی کرده و دست کم چهل زن و مرد نیز موفق به خودکشی شده‎اند.

این بررسی در چهار ولسوالی گذره، انجیل، کرخ، زنده جان، مرکز شهر و حومه آن صورت گرفته است.
این بررسی در چهار ولسوالی گذره، انجیل، کرخ، زنده جان، مرکز شهر و حومه آن صورت گرفته است.

در سال‎های نه چندان دور بیشتر نگرانی‎ها از خودسوزی زنان در این ولایت مطرح می‌شد اما مقامات می‎گویند در حال حاضر روند خودسوزی زنان در این ولایت کاهش یافته‎است. آن گونه که داکتر محمد ناصر فوشنجی رئیس شفاخانه حوزه وی هرات می‎گوید، در جریان سال روان سی تن از زنان با استفاده از داروهای سمی، مرگ موش و خودسوزی در شفاخانه حوزه وی جان خود را از دست داده‌اند.

عزیزه خیر اندیش مسئول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر هرات می‎گوید، نتایج این تحقیق در جریان دو ماه تلاش کارمندان این اداره بدست آمده‌است.

خانم خیر اندیش می‎گوید، نبود دیتابیس و دیگر امکانات لازم در بعضی از ادارات مربوطه دولتی سبب شده‎است تا آنان نتوانند آمار کامل از موارد خودکشی زنان و مردان را مشخص سازند اما او تأکید می‎کند که بی تفاوتی دولت افغانستان نسبت به چنین قضایا این مشکلات را بیشتر ساخته‎است.

گروه تحقیقی شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر می‎گوید، در این گزارش با شماری از افرادیکه اقدام به خودکشی کرده بودند مصاحبه کرده‌اند اما بعضی از خانواده‎های که نزدیکان شان موفق به خودکشی شده‎اند، حاضر به مصاحبه نشده‌اند.

اعضای این گروه تحقیقاتی نبود کار، ازدواج‎های زیر سن، موجودیت جامعه مرد سالار و عدم آگاهی از زنان از حقوق شان را از عمده ترین موارد خودکشی زنان دانسته اند.

اما علی احمد کاوه استاد جامعه شناسی پوهنتون هرات رشد سریع جامعه افغانی در بخش‌های مختلف را از دلایل دیگر این مشکلات می‌داند.

ولایت هرات یکی از ولایاتی در افغانستان است که شماری از زنان بخاطر آنچه فشارهای خانواده‎گی می‌خواند دست به خودکشی می‌زنند.

قبلاً بیشتر روند خودکشی زنان در این ولایت به خودسوزی خلاصه می‌شد اما گزارش‎ها از مراکز صحی و نهادهای حقوق بشری می‎رساند که استفاده از مواد سمی، قرص‎های گازدار، مرگ موش، بعضی از وسایل جارحه و طناب از مواردی اند که زنان به جای اقدام به خودسوزی از آنان برای پایان دادن به زند‎گی شان استفاده می‎کنند.

گزارش: شاه پورصابر

XS
SM
MD
LG