لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

حکمتیار: کسی که از سوی محکمه معتبر متهم شده باشد معذرت خواهی کند


گلبدین حکمتیار یک بار دیگر معذرت خواهی مبنی بر اتهام جنایات جنگی علیه خود را رد کرد.

حکمتیار گفته است کسانی که از سوی یک محکمه معتبر متهم شناخته شده باشند باید معذرت خواهی کند نه آنانی که از جان و کشور خود دفاع کرده‎اند.

آقای حکمتیار در یک پیام صوتی به آژانس خبری فرانسه گفته است مردمانی باید معذرت خواهی کنند که از سوی یک محکمه معتبر متهم شده باشند.

او این سخنان را در یک پیام صوتی تازه اش به آژانس خبری فرانسه اظهار داشته است.

آقای حکمتیار گفته است:

"کسانی که از سوی یک محکمه معتبر بخاطر جنایات جنگی متهم شناخته شده باشند باید معذرت خواهی کنند. نه آنانی که جنگ بالای آن‎ها تحمیل شده باشد و از جان و کشور خود دفاع کرده‎اند."

گلبدین حکمتیار در لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد و ایالات متحده امریکا شامل است.
گلبدین حکمتیار در لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد و ایالات متحده امریکا شامل است.

گلبدین حکمتیار در لیست سیاه شورای امنیت ملل متحد و ایالات متحده امریکا شامل است.

او در جریان جنگ‎های داخلی در افغانستان در میان سال‎های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ بخاطر کشتن هزاران تن متهم دانسته می‎شود.

شماری از گروه‎های مدافع حقوق بشر و فعالان حقوق زن بر ضد توافق صلح میان حکومت افغانستان و گروه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعتراضاتی داشته اند.

این معترضین از حکومت افغانستان خواسته است که روی توافقنامه تجدید نظر کند و ماده که به اساس آن به گلبدین حکمتیار مصؤنیت قضایی داده می‎شود از آن حذف گردد.

آقای حکمتیار در صحبت با "ای اف پی" گفته است که شماری کمی از زنان مخالف توافقنامه صلح اند که به گفته او قابل ملاحظه نیست.

موافقتنامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به تاریخ هشتم ماه میزان سال جاری امضا شد.
موافقتنامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به تاریخ هشتم ماه میزان سال جاری امضا شد.

موافقتنامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به تاریخ هشتم ماه میزان سال جاری از سوی رئیس جمهور افغانستان به امضا رسید.

از سوی هم داکترخواجه محمد عصامی فعال حقوق بشری و استاد پوهنتون می‌گوید که حکمتیار برای این حق این گونه اظهار نظر را دارد که او تا حالا از سوی کدام محکمه رسمی متهم شناخته نشده‎است.

او افزود:

"اگر حکمتیار صاحب می‎گوید که معذرت خواهی نمی‎کنم و کسی باید معذرت بخواهد که از سوی محکمه با صلاحیت متهم شده باشد این حق او است. بخاطری که هیچ محکمه عادلانه در افغانستان و یا در سطح بین المللی تا حالا حکمتیار را متهم نکرده است.

به این ترتیب اگر کسی از سوی یک محکمه عادلانه متهم شود باید مجازات گردد. اما قبل از هر گونه محاکمه اتهام زدن در مواضع حقوق بشری بی اساس است."

گلبدین حکمتیار در حالی از معذرت خواهی به خاطر اتهام جنایات جنگی خودداری می‎ورزد که رئیس جمهور افغانستان از کمیته رفع تعذیرات سازمان ملل خواسته است که در تطبیق توافقنامه صلح حکومت به حزب اسلامی همکاری کند.

رفع تعذیرات و مهم تر از همه حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست سیاه یکی از شرط‎های مهم توافقنامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی است.

صفی الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG