لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

سامع: افزایش آمار طلاق در بلخ نگران کننده‌است


مسئولان سارنوالی منع خشونت در بلخ و دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور از افزایش آمار طلاق زنان از مردان در ولایت بلخ ابراز نگرانی می‌کنند.

فوزیه حمیدی مسئول سارنوالی منع خشونت علیه زنان در مزارشریف می‌گوید که میزان آمار طلاق دختران تازه عروس و زنان در بلخ دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

خانم حمیدی در مورد افزایش آمار طلاق گفت:

"سال گذشته تقریباً ۳۵ قضیه داشتیم که خانم‌ها مراجعه کرده‌بودند که طلاق خود را می‌گیریم و امسال تقریباً ۶۵ زن مراجعه کرده‌اند که آن‌ها از شوهران‌شان خواهان طلاق بودند."

از سوی هم کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور نیز از بلند رفتن میزان طلاق زنان از مردان نگران بوده و مسئولان این نهاد می‌گویند که فقر، نبود زمینه کار، عدم آگاهی از حقوق هم‌دیگر و حاکمیت عرف ناپسند باعث شده‌است تا بیشتر زنان از شوهران‌شان طلاق بگیرند.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال در رابطه گفت:

"طلاق به عنوان پدیده منفی که شیرازه خانواده‌ها را از هم می‌پاشد در جامعه ما در حال افزایش است، نا امنی، فقر، عدم آگاهی از احکام اسلامی و قوانین شرعی سبب شده‌است تا این میزان بالا برود."

مسئولان کمیسیون حقوق بشر همچنان از افزایش آمار ۱۵ درصدی خشونت علیه زنان در ولایت بلخ خبر داده می‌گویند که خشونت‌ها شامل لت و کوب زنان، عدم پرداخت نفقه، ازدواج‌های اجباری و طلاق و تفریق زنان از مردان می‌باشد.

از سوی هم مسئولان سارنوالی منع خشونت علیه زنان با تائید افزایش آمار خشونت علیه زنان می‌گویند کمیسیون مستقل حقوق بشر و ریاست امور زنان ولایت بلخ مکلفیت دارند تا در راستای بلند بردن سطح آگاهی زنان و کاهش آمار طلاق و تفریق، برنامه‌های آگاهی دهی را راه اندازی کنند.

به باور فوزیه حمیدی مسئول سارنوالی منع خشونت علیه زنان در بلخ، افزایش میزان فقر در خانواده‌ها سبب شده تا آمار جدایی زنان از مردان بیشتر شود.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG