لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

اتحادیه ملی کارگران: حکومت در کارهای این اتحادیه مداخله نکند


امکا یا اتحادیه ملی کارگران افغانستان می‎گوید، حکومت در نظر دارد تا تمام ملکیت‎ها و جایدادهای کارمندان این اتحادیه را گرفته و به وزارت مالیه و اداره اصلاحات اراضی بسپارد.

معروف قادری رئیس این اتحادیه روز چهارشنبه در یک نشست اعتراضیه در کابل از حکومت خواست که در کارهای این اتحادیه مداخله نکند.

رئیس این اتحادیه همچنان گفت، اتحادیه ملی کارگران اسناد لازم و قباله شرعی این ملکیت‎ها را در دست دارد.

آقای قادری از حکومت خواست تا از مداخله در کارهای این اتحادیه جلوگیری نماید.

وی افزود:

"اینکه ملکیت این نهاد اجتماعی به ارگان‎های دولتی مانند وزارت مالیه و اداره اصلاحات اراضی تعلق گیرد این موضوع برای امکا پذیرفتنی نبوده بناً ما اعضای این اتحادیه از حکومت وحدت ملی جداً تقاضا می‎کنیم تا از مداخلات غیر قانونی در امور امکا جلوگیری شود."

چند ماه پیش کابینۀ افغانستان در یک مصوبه پیشنهاد کرده‌بود که تمام ملکیت‎های کارگران امکا دوباره به حکومت سپرده شود.

آقای قادری از حکومت خواست تا ده روز آینده روی این مصوبه دوباره غور نماید.

بر اساس معلومات اتحادیه کارگران، هم‌اکنون بخشی از زمین‎های این اتحادیه از سوی وزارت دفاع نیز تصرف شده و آپارتمان‎های البرز که کارگران هم در آن سهم دارند به گونه غیر قانونی به فروش می‎رسد.

قادری می‎گوید، شرکت البرز که این آپارتمان‎ها را اعمار می‎نماید یک خانه را به پنج تن هم فروخته‎است.

اتحادیه کارگران می‎گوید، در آپارتمان‎های اعمار شده از سوی شرکت البرز کارگران این اتحادیه نیز ۴۰ در صد سهم دارند اما تا کنون خانه‎های شان را بدست نیاورده‎اند.

دولت وزیری این موضوع را رد می‌کند.
دولت وزیری این موضوع را رد می‌کند.

از سوی هم دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می‎گوید که ملکیت‎های این اتحادیه از سوی این وزارت تصرف نشده و اگر دراین زمینه به گفته وی سندی وجود داشته باشد باید با آنان شریک ساخته شود.

در عین حال وزارت کار و امور اجتماعی در مورد این تصمیم کابینه ابراز بی‌خبری می‎کند.

عبدالفتاح اشرف احمدزی مشاور این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"وزارت کار و امور اجتماعی از این تصمیم بی‌خبر است و ما در این فیصله شامل نیستیم و تا کنون هم چنین فیصله صورت نگرفته و اگر کدام حکمی هم از سوی رئیس جمهور صادر شود ما حتماً از آن خبر می‎شویم."

اتحادیه ملی کارگران می‎گوید، اگر حکومت به خواسته‎های کارگران توجه نکند آن‎ها تظاهرات گسترده را در مرکز و ولایات راه اندازی نموده و این مسئله را با کنفدرایسون‎های جهانی نیز در میان خواهند گذاشت.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG