لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

میاخیل: می‌خواهیم مهلت اقامت مهاجرین افغان تا ختم ۲۰۱۷ تمدید شود


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید، از پاکستان خواهد خواست که مهلت اقامت مهاجرین افغان را در این کشور تا ختم سال ۲۰۱۷ تمدید کند.

مقامات این وزارت می‌گویند، از آغاز سال جاری تا حال تقریباً یک میلیون افغان به وطن برگشته‌اند.

حفیظ احمد میاخیل مسئول مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که این تعداد افغانان از دو کشور همسایۀ پاکستان و ایران دوباره به وطن برگشته‌اند.

حفیظ احمد میاخیل مسئول مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان
حفیظ احمد میاخیل مسئول مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان

وی گفت:

"در مجموع از آغاز سال از پاکستان و ایران ۹۷۱۸۸۶ هموطن ما به کشور عودت کرده‌اند که از این جمله ۵۸۸۳۱۵ تن از پاکستان و ۳۸۳۴۰۴ تن آن‌ها از ایران به کشور عودت نموده‌اند."

پاکستان در سال جاری فشار‌ها را بر مهاجرین افغان در خاک خود بیشتر ساخته که در نتیجه آن بعد از سال‌ها یک‌باره صدها هزار افغان عازم کشور خود شدند.

به گفته آقای میاخیل، اکثریت برگشت کننده‌گان مهاجرینی می‌باشند که در پاکستان سال‌ها بود و باش داشتند.

موسسۀ بین‌المللی آذوقه اظهار می‌دارد در بین افغان‌های برگشته به وطن در حدود ۲۳ هزار طفلی شامل اند که با سوء تغذیه رو به رو می‌باشند.

افغانستان برای کمک به مهاجرین برگشته ۱۰۰ میلیون دالر اختصاص داده‌است.

آقای میاخیل گفت، فعلاً روند برگشت آن عده مهاجرین افغان که در پاکستان کارت مهاجرت دارند و یا راجستر می‌باشند، متوقف شده‌است.

او گفت که دلیل این عمل سرمای زمستان است و این برگشت صرف برای سه ماه تأخیر شده‌است.

در همین حال دیروز سه شنبه وزیراعلی و گورنر خیبر پشتونخواه با یک تعداد سیاستمداران و اعضای پارلمان پاکستان در مورد سرنوشت مهاجرین افغان صحبت کرد.

وزیراعلی خیبر پشتونخواه پرویز ختک از حکومت مرکزی پاکستان خواست که در مورد سرنوشت مهاجرین افغان زود تصمیم بگیرد که این مهاجرین در پاکستان باشند و یا این کشور را ترک کنند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید که برای تعیین سرنوشت مهاجرین افغان خواستار یک مجلس سه جانبه با پاکستان و ملل‌متحد شده‌است.

آقای میاخیل گفت که در این اجلاس خواست اصلی افغانستان این خواهد بود که مهلت اقامت مهاجرین در پاکستان تا پایان سال ۲۰۱۷ تمدید شود.

XS
SM
MD
LG