لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

وزرای استیضاح شدۀ اقتصاد، صحت و مهاجرین ابقا شدند


ولسی جرگه افغانستان به روز چهارشنبه نیز سه وزیر را استیضاح و در غیاب آنان صندوق رأی گذاشت اما همه این وزرا رأی اعتماد بدست آوردند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‎گان و عبدالستار مراد وزیر اقتصاد توانستند، با دریافت رأی تائید از سوی ولسی جرگه به سمت‎های شان باقی بمانند.

ولسی جرگه این وزرا را به دلیل مصرف کمتر از هفتاد در صد بودجه انکشافی به روز چهارشنبه استیضاح کرد.

در این روز هر سه وزیر به نشست استیضاحیه حاضر نشدند و در غیاب آنان از سوی ولسی جرگه صندوق گذاشته شد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در پایان نشست نتیجه را چنین بیان کرد:

"رأی تائیدی وزیر صحت عامه ۱۷۰ رأی تائید ۲۸ رد بناً به سمت‌اش باقی ماند، رأی تائیدی وزیر اقتصاد ۱۱۴ و رد ۸۱ که وی همچنان به جایش باقی ماند و وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‎گان با گرفتن ۱۰۵ رأی تائید و ۹۰ رد همچنان در وظیفه‌اش باقی ماند."

ولسی جرگه افغانستان از شنبه هفته جاری به این‌سو ۱۶ وزیر را استیضاح کرده که در نتیجه آن ۷ وزیر سلب صلاحیت و ۹ تن‌شان همچنان در سمت‎های شان باقی ماندند.

وزرای کار و امور اجتماعی، فواعد عامه، امور خارجه، معارف، ترانسپورت، مخابرات و تحصیلات عالی در میان وزیران سلب صلاحیت شده قرار دارند.

ریاست جمهوری پروسه استیضاح وزرا را اقدام مثبت نخوانده و در این زمینه از ستره محکمه خواستار وضاحت حقوقی و قانونی شده‎است.

حکومت افغانستان همچنان گفته‎است که وزرای سلب صلاحیت شده از سوی ولسی جرگه تا معلوم شدن نتایج بررسی‎های ستره محکمه به وظایف‌شان ادامه خواهند داد.

در این حال محمد قاسم هاشمزی رئیس کمیسیون نظارت و تطبیق قانون اساسی افغانستان روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفت، استیضاح وزرا از سوی ولسی جرگه نظر به ماده ۹۲ قانون اساسی این کشور صراحت کامل دارد و باید به آن عمل شود.

در ماده ۹۲ قانون اساسی در این مورد آمده‎است:

"ولسی جرگه می‎تواند وزرا را استیضاح کند و اگر قناعت این جرگه فراهم نشد، رأی عدم اعتماد بدهد، اما آرای عدم اعتماد باید واضح و استوار به دلایل باشد."

در عین حال آگاهان سیاسی وحقوقی می‎گویند، استیضاح وضاحت خواهی در یک مورد است و زمانیکه وزیران استیضاح شده حاضر نباشند، تصمیم‌گیری و قضاوت در غیاب آنان از لحاظ قانون جواز ندارد.

رنجبر: زمانیکه وزیر حضور نداشته باشند، پس توضیحات از کی می‎خواهند؟
رنجبر: زمانیکه وزیر حضور نداشته باشند، پس توضیحات از کی می‎خواهند؟

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"زمانیکه وزیر حضور نداشته باشند، پس توضیحات از کی می‎خواهند؟ ارکان جلسه تکمیل نمی‌شود، این‌جا آنان بدون وزرا مسئله استیضاح را مطرح کردند و در غیاب‌شان رأی اعتماد دادند، چنین جلسات را جلسات استیضاحیه گفته نمی‎توانند تا زمانیکه وزیر حضور نداشته باشد."

استیضاح شماری از وزرای کابینه افغانستان از سوی ولسی جرگه و مسئله سلب صلاحیت برخی آنان، واکنش‎های را نیز به همرا داشته‎است.

شماری از مقامات وزارت تحصیلات عالی روز گذشته در یک نشست خبری اقدام ولسی جرگه در برابر وزیر تحصیلات عالی را غیر عادلانه خوانده و گفتند که این تصمیم مورد قبول آنان نیست.

پیش از این مقامات وزارت خارجه نیز در واکنش به سلب صلاحیت وزیر امور خارجه گفته‌اند که بالاتر از هفتاد درصد بودجه انکشافی‌شان را مصرف کرده‎اند و استیضاح و سلب صلاحیت صلاح‌الدین ربانی کاری درست نیست.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG