لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

نیویارک تایمز: سلب صلاحیت وزرأ بحران را در افغانستان بیشتر می‎سازد


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان سلب صلاحیت وزیران بحران سیاسی را در افغانستان بیشتر می‎سازد.

این روزنامه در شماره اخیر خود می‎نویسد سلب صلاحیت چندین عضو کابینه افغانستان در ظرف چند روز ایتلاف شکنند افغانستان را به اختلافات بیشتر مواجه خواهد ساخت.

خالی شدن چندین چوکی وزرات جمع دو چوکی که قبلا بخاطر استعفای وزرای آن خالی شده بودند، حکومت افغانستان را در حالت ناگوار قرار داده و طالبان را در جنگ علیه آن شجاعتر می‎سازد.

پارلمان افغانستان که موقف قانونی خودش به سوال رو به روست زیرا از مهلت انتخابات آن زمان گذشته و هیچ علامتی برای برگذاری انتخابات آن در آینده نزدیک مشاهده نمی‎شود نخواسته است تقاضای رئیس جمهور را برای متوقف ساختن استیضاح وزرا قبول کند.

به نوشته روزنامه در حکومت اشرف غنی اختلافات داخلی بی آنهم زیاد بود اکنون اختلافات با ولسی جرگه پایه‎های این حکومت را ضعیفتر خواهد ساخت.

واشنگتن پوست

روزنامه واشنگتن پوست هم در شماره اخیر خود به همین موضوع اشاره نموده مطلبی را به نشر رسانده‎است تحت عنوان اختلافات در حکومت افغانستان به یک بحران نو رسیده که در بخش آن می‎نویسد قیام در پارلمان افغانستان یکی از علایم سردرگمی میباشد.

به نوشته روزنامه در هفته‎های اخیر چندین مقام حکومت اشرف غنی رسما اداره او را تحت تنقید قرار داده اند.

تلاش‎ها برای ایجاد چنین اختلافات در بین رهبران حکومت وحدت ملی و برگذار نشدن انتخابات پارلمانی که از ماه‎ها به اینطرف همه انتظار آن می‎باشند، اعتماد مردم را به حکومت کاهش داده‎است. این اختلافات در یک زمانی ظهور کرده‎اند که رئیس جمهور نو در امریکا انتخاب شد.

امریکا بزرگترین کمک کننده در بخش نظامی و اقتصادی به افغانستان می‎باشد و حالا معلوم نیست که آیا رئیس جمهور نو به افغانستان توجه خواهد کرد و یا تعداد باقی مانده سربازان امریکایی را از افغانستان خارج کرده و کمک‎ها را به این کشور متوقف خواهد ساخت.این عمل هم برای بسیار مردم افغانستان منبع نگرانی می‎باشد.

به نوشته واشنگتن پوست رئیس جمهور اشرف غنی درعکس العمل خود به ولسی جرگه روش دوگانه را اختیار کرده است بین تفاهم و برخورد. از یک طرف او نخواست چندین وزیر کابینه اش به پارلمان حضور یابند، از سوی دیگر او اعضای ولسی جرگه را به ارگ ریاست جمهوری خواسته و از آن‎ها تقاضا کرد که روند استیضاح وزرا را متوقف بسازند.

روزنامه از قول یک عضو پارلمان فوزیه کوفی نوشته‎است که می‎گوید آن‎ها نمی‎خواهند در جنگل آتش سوزی کنند، بلکه هدف آن‎ها تامین منافع کشور است. ولی به گفته او رئیس جمهور عکس العمل شدید نشان داده و حتی بدون خدا حافظی مجلس آن‎ها را ترک کرد. به گفته خانم کوفی رئیس جمهور همه چیز را شخصی می‎گیرد.

مبصرین بین المللی می‎گویند بی اعتمادی سیاسی در افغانستان زیاد شده و اکنون اختلافات بین رهبری حکومت برای پر کردن چوکی‎های خالی شده کابینه بحرانی دیگری را ایجاد خواهد کرد.

یک تحلیلگر غربی گفته‎است وضیعت هر روز تغییر می‎کند و هیچکس در افغانستان نمی‎داند که کی به حکومت داخل می‎شود و کی خارج، کی دوست است و کی دشمن.

روزنامه واشنگتن پوست از قول این تحلیلگر نوشته‎است که می‎گوید با وصف این همه مشکلات حکومت اشرف غنی شاید نجات پیدا کند، ولی فعالیت این حکومت در حالت رکود قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG