لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

دیده‌بان معادن: برخی از اعضای کابینه و وکلا معادن را استخراج می‌کنند


فساد گسترده در استخراج معادن کشور و دست داشتن شماری از اعضای کابینه حکومت، در استخراج غیر قانونی معادن، بحرانی که دیده‌بان معادن افغانستان از آن برای آینده این کشور هشدار می‎دهد.

دیده‌بان معادن افغانستان هشدار می‎دهد که اگر فساد پیشه‎گان بزرگ که در استخراج معادن این کشور دست دارند، به نهاد‎های عدلی و قضایی معرفی نشوند، افغانستان از این رهگذر وارد یک بحران بزرگ خواهد شد.

در گزارش تازه این نهاد آمده‌است که شماری از اعضای کابینه و اعضای شورای ملی این کشور در استخراج غیرقانونی معادن دست دارند.

اسدالله زمری مسئول این نهاد می‎گوید در گزارشی تازه دریافته‎اند که در کنار شماری از وزیران، برخی از اعضای شورای ملی و شوراهای ولایتی نیز در استخراج معادن به گونه غیرقانونی دست دارند.

وی افزود:

"متأسفانه که مشکل معادن و استخراج آن بسوی بحران روان است و حتی در سطح رهبری، وزیران، اعضای پارلمان و شوراهای ولایتی در این بخش دست دارند و باید پرونده‎های آنان به بررسی گرفته شود."

"Global Witness" عواید افغانستان را از رهگذر استخراج معادن، سه ملیارد دالر خوانده‎است.
"Global Witness" عواید افغانستان را از رهگذر استخراج معادن، سه ملیارد دالر خوانده‎است.

دیده‌بان معادن افغانستان که متشکل از چندین نهاد تحقیقی است از یک سال بدین‌سو در چهارچوب دیده‌بان شفافیت افغانستان آغاز به کار کرده‎است و تاکنون سه گزارش را در پیوند به معادن افغانستان نشر کرده‎است.

پیشتر از این سازمان نظارتی جهانی یا "Global Witness" که مرکز آن در لندن است، عواید افغانستان را از رهگذر استخراج معادن، سه میلیارد دالر خوانده‎است.

بر اساس گزارش این سازمان، گروه‎های تروریستی به شمول طالبان، سالانه تا ۲۰ میلیون دالر از اخراج غیر قانونی این معادن بهره می‎برند.

اکنون دیده‌بان معادن افغانستان یک بخش دیگر از چالش در برابر معادن افغانستان را، ادامه سرپرستی در وزارت معادن و پطرولیم افغانستان و نیز ضعف مدیریت وزارت مالیه در بخش جمع‌آوری عواید معادن افغانستان می‎خواند.

با این همه، سخنگویان وزارت‌های معادن و پطرولیم و مالیه در این‌باره برای ما پاسخ ندادند، اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور برداشتن چالش‎ها از سر راه معادن افغانستان را در سه بعد خلاصه می‎کند.

اراده حکومت برای مبارزه با فساد، گرد آوری عواید به گونه شفاف و گزینش یک شخص کارا به حیث وزیر معادن و پترولیم کشور.

مرتضوی: تأکید جدی رئیس جمهور به گردآوری عواید است.
مرتضوی: تأکید جدی رئیس جمهور به گردآوری عواید است.

او افزود:

"تأکید جدی رئیس جمهور به گردآوری عواید است. مبارزه با فساد نیز در اولویت حکومت قرار دارد و رأی زنی‎ها نیز ادامه دارد تا یک فرد شایسته به زودی در وزارت معادن گماشته شود."

دیده‌بان معادن افغانستان تأکید می‎ورزد که این کشور به علت فساد گسترده در بخش معادن و ضعف مدیریت در وزارت‎های معادن و مالیه در بخش جلوگیری از استخراج غیرقانونی، گردآوری عواید آن و به علت ناکارایی در این بخش افغانستان نتوانسته است عضویت " ابتکار شفافیت صنایع استخراجی" را به دست آورد.

این نهاد می‎گوید، اگر از این معضل جلوگیری نشود، افغانستان وارد یک بحران بسا بزرگ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG