لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

محصلین: مشکلات ما بجای کاهش، افزایش یافته‌است


شماری از محصلین می‌گویند که مشکلات آن‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر گردیده‌است.

در مراسمیکه به مناسبت روز جهانی محصلین تدویر گردیده‌بود، محصلین از حکومت خواستند تا روند اصلاحات را در پوهنتون‎ها آغاز و به تعهدات‌شان در این عرصه عمل نمایند.

برخی از محصلین افغان می‎گویند، از روز جهانی محصلین در حالی بزرگداشت می‎گردد که آن‎ها با مشکلات چون ضعف اقتصادی، نبود امکانات و میتودهای پیشرفته روبرو هستند.

محصلین پوهنتون‎های مختلف کشور که روز پنجشنبه در مراسم روز جهانی محصلین در کابل گردهم آمده‌بودند همچنان گفتند که حکومت همواره بخاطر حل مشکلات‌شان وعده سپرده، اما وعده‎ها عملی نگردیده‎است.

عبیدالله باور یک‌تن از محصلین در صحبت با رادیو آزادی گفت، همواره روز جهانی محصلان به گونه سمبولیک برگزار می‎شود و هیچ دستاورد در این زمینه وجود ندارد.

تجلیل از روز جهانی محصل
تجلیل از روز جهانی محصل

وی افزود:

"ما باید در تمام سال منتظر ۱۷ نوامبر باشیم تا مشکلات خود را بیان کنیم و تعهدات جدید مقامات را بشنویم اما تمام وعده‎های مقامات مانند سال‎های گذشته روی صفحه کاغذ باقی می‎ماند و با گذشت زمان از فکر همه بیرون می‎گردد و تعهدات‌شان نیز عملی نمی‎شود."

زرلشت یک‌تن دیگر از محصلین می‎گوید، تعصبات در پوهنتون‎ها به گونه مختلف دامن زده می‎شود و مشکلات امنیتی نیز بیشتر گردیده‎است اما کارکرد حکومت مانند گذشته بوده و در این عرصه بی‌توجه است.

او افزود:

"مشکلات تعصبات در پوهنتون‎ها است امنیت درست نیست و محصلین به فکر آرام درس خوانده نمی‎توانند."

محصلین افغان در حالی از مشکلات‌شان یاد آوری می‎کنند که از سال‎ها بدین‌سو از روز جهانی محصلان در ۱۷ نوامبر به شمول افغانستان در تمام کشورها برگزار می‎گردد.

در افغانستان ۳۶ پوهنتون دولتی و ۱۲۸ پوهنتون و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی فعالیت می‎نماید که بر اساس معلومات وزارت تحصیلات عالی حدود سه صد هزار محصل در آن مراکز مصروف تحصیل هستند.

سید نجم‌الدین جلال رئیس امور محصلان وزارت تحصیلات عالی با آنکه مشکلات محصلین را تائید می‎کند اما می‎گوید، حکومت بخاطر حل مشکلات آن‎ها اقداماتی را آغاز کرده‎است.

جلال: حکومت بخاطر حل مشکلات آن‎ها اقدماتی را آغاز کرده‎است.
جلال: حکومت بخاطر حل مشکلات آن‎ها اقدماتی را آغاز کرده‎است.

او افزود:

"ارتفاع ظرفیت استادان، ایجاد توانایی‎ها حل معضله‎های مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی، تهیه تجهیزات جدید برای نهادهای تحصیلی افزایش معاشات استادان توجه تقویت علمی و استقلالیت پوهنتون‎ها از موارد است که تأثیر به سزایی را در مسیر رشد کیفی پوهنتون‎ها داشته و این تلاش‎ها ادامه دارد."

از سوی هم محمد ظاهر فیضی رئیس اتحادیه محصلین می‎گوید، با آنکه محصلین تحصیلات‌شان را با مشکلات زیادی به پایان می‎رسانند اما بعد از ختم این دوره آن‎ها با مشکل بی‌کاری سردچار می‎شوند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG