لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

انستیتوت مطالعات اقتصاد و صلح: افغانستان سال دشوار را سپری کرد


انستیتوت مطالعات اقتصاد و صلح گزارشی سالانه اش را در مورد تروریزم منتشر نموده و گفته است، افغانستان دومین کشور متاثر از تروریزم در جهان است.

در گزارش سالانۀ این انستیتوت آمده‌است که در سال گذشته حدود هژده هزار تن در اثر جنگ‌ها در افغانستان کشته شده‌اند.

به گفته انستیتوت مطالعات اقتصاد و صلح، توجه زیاد جهانیان به داعش در عراق و سوریه بوده‌است و حملات طالبان در افغانستان شدت یافته اند.

در گزارش آمده است که افغانستان به سبب حملات طالبان مسلح سال دشواری را پشت سر گذاشت.

بر اساس این گزارش، تروریزم خطرناکترین شکلی از تشدد است که گروه‌های محدود در شماری از کشورها آنرا انجام می‌دهند.

روزنامه‌های چاپ جرمنی تا حدی تبصره های را در مورد اخراج حدود دوازده و نیم هزار پناهجوی افغان به نشر رسانده‌اند.

این افغان‌های اند که به طور غیر قانونی به جرمنی رسیده و در آنجا خواهان اقامت شده‌اند.

ولی به سبب بد بودن وضع امنیتی افغانستان، تصمیم فرستادن دوباره این مهاجرین به افغانستان، موضوع جنجالی و بحث برانگیز خوانده شده‌است.

روزنامۀ جرمنی "نیو آسنه بلوکه" از قول یک مقام حکومتی نوشته است که از جمله حد اقل ۲۴۰ هزار پناهجوی افغان که تا پایان ماه سپتمبر امسال به جرمنی آمده اند شاید ۵ درصد آنها اخراج شوند.
در اسناد حکومتی جرمنی که روزنامه نیو آسنه بلوکه آنرا منتشر نموده تخمین می‌شود که شماری از افغان‌ها به نظر می‌رسد به طور اختیاری به کشورشان بر می‌گردند ولی در برابر دیگران از جبر استفاده خواهد شد.

مرین جورنال نیوز چاپ امریکا مقالۀ را در مورد برنامه جدید کمک‌های بشری به افغانستان به نام روتس اف پیس به نشر رسانیده‌است.

بر اساس این گزارش، یو اس‌ای آی دی یا اداره انکشاف بین‌المللی امریکا گفته است که کمک‌ها در بخش بودیجه زراعتی افغانستان را شانزده میلیون دالر بیشتر ساخته است.

این برنامه خاص یو اس‌ای آی دی که ادارۀ خیریه روتس اف پیس آنرا به پیش می‌برد دهاقین افغان را کمک کرده‌است میوه به ارزش ۵۱ میلیون دالر را به بازارهای مختلف از پاکستان گرفته تا به روسیه و عربستان سعودی برساند.

این اداره بیست هزار باغ تاک و گل را در افغانستان ایجاد کرده که ۳۸ هزار خانواده افغان از آن منفعت می‌برند.

XS
SM
MD
LG