لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

سیگار: ۸۵ میلیون دالر بالای دو پروژه در کابل ضایع شده‌است


جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان

سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان ازضعف جدی در مدیریت و نظارت از مصرف ۸۵ میلیون دالر قرض در زمینه اعمار یک هوتل مفشن و یک ساختمان رهایشی در کابل خبر داده‌است.

جان سوپکو در یک نامه به شرکت قرض دهنده نوشته است که اخیراً از هر دو ساختمان در سرک مقابل سفارت امریکا در کابل دیدن کرده‌است.

جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار می‌گوید: "بررسی ابتدایی ما از این دو پروژه نشان‌دهنده مدیریت نادرست و عدم نظارت دقیق توسط اوپک است."

اوپک یک اداره مستقل سرمایه گذاری مربوط به حکومت امریکا است.

سوپکو به روز دوشنبه در یک نامه عنوانی رئیس این اداره نوشته است که این قرض به اساس گزارش که از سوی قرض گیرنده‌ها از پیشرفت کار پروژه‌ها ارایه گردیده، پرداخته شده‌است.

اوپک میلیون‌ها دالر قرض به هدف اجرای این پروژه‌ها فراهم کرده‌است.

سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان همچنان نوشته است که اوپک بازدید منظم از محل نداشته و در راستای وضعیت پروژه‌ها به آنچه از سوی قرض گیرندگان ارائه شده اتکاء کرده‌است.

درین نامۀ جان سوپکو آمده است که در نتیجه ۸۵ میلیون دالر قرض ناپدید شده و این ساختمان‌ها به پایه اکمال نرسیده و غیر قابل سکونت اند.

وی نوشته است که به همین ترتیب سفارت امریکا در کابل مجبور شده‌است که امنیت این محل را به مصرف اضافی از پول مالیه دهنده‌های امریکا تأمین کند.

سوپکو می‌گوید که پیشنهاد پروژۀ اعمار یک هوتل موسوم به ماریوت در کابل در ماه دسمبر سال ۲۰۰۶ به شرکت سرمایه گذاری خصوصی خارجی یا اوپک از سوی فتح طاهر یک شهروند اردن و حمایت کننده امریکایی وی شرکت جنرال سیستم انترنشنال پیشکش شده بود.

وی گفته است که این پروژه به نام هوتل پنج ستاره دارای ۲۰۹ اطاق یاد می‌شود.

سوپکو افزوده است که فتح طاهر و شرکت امریکایی اپوس اپرتمنتس یک پیشنهاد را در زمینه اعمار یک ساختمان رهایشی در جوار این هوتل به نام “ کابل گرند Residences”در سال ۲۰۱۰ به اوپک سپرده بودند.

در ماه می سال ۲۰۱۳ گزارش‌های به نشر رسید که کار اعمار این هوتل بنابر نگرانی‌های امنیتی در کابل متوقف شده‌است.

اما یک ماه بعد از آن، اجرا کننده‌های این پروژه با ارائه گزارش از پیشرفت کار پروژه به اوپک گفتند که قرار داد‌ها برای خرید مُبل، وسایل نصب شدنی و دیگروسایل تهیه شده‌است.

اوپک به اساس گزارش از پیشرفت کارِ پروژه، پرداخت بخش آخر قرض را در جون سال ۲۰۱۳ تصویب کرد.

اما به دنبال پرداخت این قسمت قرض، اجرا کننده‌های پروژه یا قرض گیرندگان به اوپک خبر دادند که تمام کار پروژه را توقف داده‌اند.

این موضوع را جان سوپکو به اساس معلومات اوپک ابراز کرده‌است.

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که اجرا کننده‌های پروژه در ماه اپریل سال ۲۰۱۳ به اوپک گزارش داده بودند که کار اعمار هوتل پنج ستاره در کابل در دسمبر سال ۲۰۱۳ تکمیل خواهد گردید و ساختمان رهایشی الی ماه آگست ۲۰۱۳ به بهره برداری سپرده خواهد شد.

سیگار می‌گوید که کار ساخت و ساز این هوتل در اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد و قرض گیرندگان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ از پیشرفت کار به اوپک گزارش داده بودند.

XS
SM
MD
LG