لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

ارگ: اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی هفته آینده معرفی خواهند شد


جریان مصاحبه با یک تن از نامز کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی
جریان مصاحبه با یک تن از نامز کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، روند مصاحبه با نامزد کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی به پایان رسیده‌است.

شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور روز جمعه به رادیو آزادی گفت به احتمال زیاد نام‌های اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی در هفته پیشرو اعلام خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی در ادامه گفت:

"در هفته جاری با سی و شش تن از کاندیدان کمیسیون‌های انتخاباتی مصاحبه صورت گرفته، پروسه مصاحبه ختم شده هفته آینده به احتمال زیاد که اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی می‌شوند."

آقای مرتضوی گفت، رئیس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه پنجشنبه شب در نشست مشورتی که با چهره‌های مطرح سیاسی و نامزد کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی داشتند از آنان خواستند تا دیدگاه‌های شان در مورد انتخابات را به گونه کتبی ارائه کنند.

در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که رئیس اجرائیه در این نشست گفته است اگر قشر سیاسی دیدگاه واحد و روحیه همکاری داشته باشد، انتخابات آینده به صورت بهتر برگزار خواهد شد.

کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی هفته گذشته از میان هفتصد و بیست نامزد، لیست نام‌های سی و شش نامزد کمیشنر را به حکومت سپرد.

از میان بیست و یک نامزد کمیشنر برای کمیسیون مستقل انتخابات،هفت تن و از پانزده نامزد کمیشنر برای کمیسیون شکایات انتخاباتی، پنج تن برگزیده خواهند شد.

از سوی هم جانداد سپین غر رئیس دیده بان انتخابات افغانستان می‌گوید، در میان این نامزد کمیشنران افرادی وجود دارند که از تجربه کافی برخودار نیستند.

سپین غر: در میان این نامزد کمیشنران افرادی وجود دارند که از تجربه کافی برخودار نیستند.
سپین غر: در میان این نامزد کمیشنران افرادی وجود دارند که از تجربه کافی برخودار نیستند.

وی در ادامه گفت:

"اگر شما لیست نهایی را بیبنید متوجه خواهید شد که در آن نواقصی وجود دارد، تعداد محدودی افراد با تجربه در آن شامل اند، تعداد اعضای جامعه مدنی که سابقه کاری داشته باشند بسیار اندک است در کنار آن اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی در آن شامل اند که این مسئله منطق اصلاحات را تا حد زیاد زیر سوال می‌برد."

اما شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور در مورد این که برخی از اعضای قبلی کمیسیون‌های انتخاباتی در میان نامزد کمیشنران شامل اند می‌گوید که هر تبعه افغان حق دارد در این پروسه اشتراک کند.

پیش از این رهبران حکومت اطمینان داده‌اند که هیچ مداخلۀ در کار کمیته گزینش صورت نگرفته است.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG