لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

بزرگان قبایلی: پاکستان حق ندارد از مردم درخواست ویزه کند


شماری از بزرگان مناطق قبایلی می‌گویند مردمان که در دو طرف خط فرضی دیورند زندگی دارند مانند گذشته اکنون نیز می‌تواند به شکل آزادانه رفت و آمد کنند و پاکستان این حق را ندارد که از آنان درخواست ویزه کند.

پس از متشنج شدن روابط میان افغانستان و پاکستان، آن کشور ویزه بالای افغانانی که به آن کشور می‌روند را مشروط کرد و اکنون گفته است مردمان که در مناطق قبایل بود و باش دارند نیز در صورت رفتن به افغانستان باید ویزه افغانستان را بگیرند.

حاجی قدرت الله یکی از بزرگان قومی در مناطق سرحدی انگور اده ولایت پکتیکا به رادیو آزادی گفت، هیچ وقت به پاکستان اجازه نمی‌دهند که مردمان دو طرف خط فرضی دیورند را از هم جدا کنند و یا در هنگام رفت و آمد ‌شان اسناد تقاضا کند.

وی گفت:

"رفت و آمد آنان مانند گذشته خواهد بود، ما مخالف این اقدام پاکستان هستیم، به هیچ صورت اجازه نمی‌دهیم که این اقدام‌شان عملی شود آنان هیچ وقت نمی‌توانند از ما اسناد بخواهند، از هر دو کشور بخصوص پاکستان می‌خواهیم که از این کار دست بکشد."

حاجی قدرت الله می‌گوید، اگر پاکستان از این اقدام‌اش دست نکشد با واکنش تند مردمان دو طرف خط فرضی روبرو خواهد شد.

این در حالیست که از سال ۱۹۴۷ به این سو زمانیکه پاکستان تشکیل شد، اقوام دو طرف با داشتن کارت شناسایی بگونه آزاد رفت و آمد کرده‌اند.

بر اساس معلومات روزنامه انگلیسی دان چاپ پاکستان، این نخستین باری است که پاکستان صدور ویزه بالای باشندگان مناطق قبایلی را اجباری می‌کند.

از سوی هم غفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل روز شنبه به رادیو آزادی گفت که تعامل گذشته همچنان پابرجا است و اینکه حکومت پاکستان چه تغییر را آورده به حکومت و مردم افغانستان مربوط نمی‌شود.

غفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان
غفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان

آقای لیوال در ادامه گفت:

"مردمان دو طرف خط به خانه‌های یکدیگر ‌شان رفت و آمد می‌کنند و حکومت افغانستان جلو رفت و آمد شان را نمی‌گیرد تعامل افغانستان به شکل گذشته است، اینکه آنان چه تغییرات آورده‌اند این مسئله به مردم و حکومت افغانستان تعلق نمی‌گیرد."

از سوی هم فیض محمد ځلاند استاد در پوهنتون کابل می‌گوید، پاکستان می‌خواهد با این حرکات‌اش زمینه را برای رسمی کردن خط فرضی دیورند، فراهم کند.

وی گفت:

"پاکستان با این حرکات می‌خواهد زمینه را برای به رسمیت شناختن خط فرضی دیورند انجام دهد این یک عمل غیر قانونی است و پاکستان خلاف قوانین بین‌المللی می‌خواهد بالای حکومت و مردم افغانستان فشار بیاورد."

آقای ځلاند می‌گوید، نیاز است که حکومت افغانستان جلو این عمل پاکستان را بگیرد و نگذارد که آزادی‌های مردمان دو طرف خط فرضی سلب شود.

وی می‌گوید که باید به مردمان قبایل کارت توزیع شود و حکومت نقش شان را در حل مشکلات مردمان دو طرف خط باید به گونه موثر ایفا نماید.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG