لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

زنان تجارت پیشه: حکومت برای حل مشکلات ما توجه لازم نکرده‌است


نبود بازار مناسب برای فروش اجناس، ناامنی‌ها، عدم دسترسی به منابع مالی، تبعیض، ذهنیت‌های منفی و نداشتن تجربه و مهارت‌های مسلکی از جمله مشکلاتی اند که زنان تجارت پیشه افغان با آن مواجه اند.

برخی از زنان تجارت پیشه روز شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی تشبث زنان در کابل گفتند که آنها در عرصه کارهای تجارتی‌شان با مشکلات زیادی مواجه هستند و از سوی حکومت تاکنون در این عرصه توجه لازم صورت نگرفته است.

سیما رضایی یک تن از زنان تجارت پیشه در مورد مشکلات و خواست‌های شان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" به باور من مشکلات زنان تجارت پیشه اینست که مثلاً چیزهای که خانم‌های تجارت پیشه تولید می‌کنند باید دولت در این زمینه با آنها همکاری نماید و یک جای مناسب را برای تولیدات خانم‌های تجارت پیشه فراهم کند تا بتوانند یک عاید خوب داشته باشند و در این عرصه باید همکاری بیشتر داشته باشد تا زنان بتوانند مانند مردان به پای خود ایستاده شوند."

خانم رضایی از حکومت خواست تا به مشکلات آنان رسیدگی کرده و با راه اندازی نمایشگاه‌ها برای تولیدات و صنایع که حاصل کار و تجارت زنان است، زمینه سازی نماید.

زنان متشبث همچنان گفتند که آنان از عنعنات و رسوم ناپسند موجود در افغانستان رنج می‌برند و در بسیاری موارد عدم دسترسی‌شان به جایدادهای مربوط ‌شان مانع رشد تجارت آنان می‌گردد.

به اساس معلومات وزارت امور زنان، هم اکنون ۱۳۰۰ زن افغان جواز فعالیت تجارتی از اداره سرمایه گذاری گرفته و ۸۰۰ شرکت خصوصی از سوی زنان رهبری می‌شود و همچنان حدود ۳۰ هزار زن افغان به کارهای تجارتی خرد و بزرگ مصروف هستند.

از سوی هم دلبر نظری وزیر امور زنان مشکلات زنان تجارت پیشه را تائید کرده می‌گوید که در عرصه رشد زنان تجارت پیشه کارهای زیادی از سوی این وزارت صورت گرفته اما این کارها بسنده نبوده باید اقدامات جدی تر صورت گیرد.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

وی گفت:

" وزارت امور زنان از طریق برنامه‌های مختلف به ارتقای سطح آگاهی، ظرفیت و توانمندی اقتصادی زنان می‌کوشد، البته این فعالیت‌های که کم و بیش صورت گرفته بسنده نبوده و ارگان‌های ذیربط باید در این زمینه وعده‌های شانرا عملی نماید تا زنان تجارت پیشه بتوانند به تهیه و تولیدات و سایر نیاز‌های محلی بپردازند."

وزیر امور زنان همچنان تعهد کرد مشکلات زنان تجارت پیشه افغان را در جلسه کابینه و شورای وزیران مطرح می‌کند تا از آن طریق به رئیس جمهور ارائه گردد.

در عین حال رولا غنی خانم رئیس جمهور افغانستان که در این مراسم حضور داشت رشد تجارت زنان تجارت پیشه را در جامعه و خانواده‌ها موثر دانسته و تأکید کرد که از تمام زنان تجارت پیشه حمایت می‌کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG