لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

حقوق بشر: نگرانی‌ها در مورد افراد زیرسن در صفوف قوای افغان پابرجاست


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید با آنکه این کشور متعهد به مواد کنوانسیون بین‌المللی حقوق اطفال است، اما می‌افزاید که هنوز هم در صفوف نیروهای امنیتی افغان افراد زیر سن موجود اند.

عبدالله عابد عضو دفتر مرکزی این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت که از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد یک بار دیگر نگرانی‌ها از موجودیت افراد زیر سن در صفوف نیروهای امنیتی به وجود آمده‌است.

وی در مورد گفت:

"قوانین جنگ صراحت واضح دارد که در جریان جنگ طرفین درگیر حد اکثر تلاش‌شان را به خرج بدهند تا تلفات افراد ملکی به خصوص اطفال و زنان کاهش پیدا کند در ضمن در سال ۱۳۹۳ قانون منع استخدام اطفال در قطعات نظامی نیز تصویب شد با وجود این همه ضمانت‌های مکرر که در سطح ملی و بین‌المللی وجود داشته است اما هنوز هم نگرانی‌ها پا برجاست."

در عین حال حیات الله امیری رئیس زون شمال شرق کمیسیون حقوق بشر به برخی رسانه‌ها گفته است که نیروهای امنیتی افغان خلاف تمام اصول بین‌المللی، اطفال را در بخش‌های نظامی آموزش داده و به جنگ می‌فرستند.

محمد اکبر انوری معاون شورای ولایتی بدخشان به رادیو آزادی گفت، با آنکه در مناطق مرکزی این ولایت افراد زیر سن از صفوف نیروهای امنیتی خارج ساخته شده است اما می‌افزاید که در مناطق دور دست امکان دارد که افراد زیر سن در صفوف نیرو‌های مسلح دولتی موجود باشند.

آقای امیری افزود:

"یک تعداد دوستانی که از ولسوالی‌های دور دست اند می‌گویند که مسائل اربکی افراد زیر سن دارد."

از سوی هم برخی از باشنده‌های ولایت کندز تائید می‌کنند که افراد زیر سن در صفوف نیروهای امنیتی وجود دارند.

نوروز یکی از آنان در مورد می‌گوید:

"من اطفال را تا ۱۴ و ۱۵ سال مشاهده کرده‌ام که در قطعات نظامی وظیفه دارند و اینها از سوی جلب و جذب سوق اداره می‌شوند."

اما نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان این ادعا را رد کرده می‌گوید که صفوف نیروهای امنیتی از وجود افراد زیر سن پاک ساخته شده‌است.

دانش: صفوف نیروهای امنیتی از وجود افراد زیر سن پاک ساخته شده‌است
دانش: صفوف نیروهای امنیتی از وجود افراد زیر سن پاک ساخته شده‌است

​وی گفت:

"افراد زیر سن در نیروهای امنیتی افغان به خصوص پولیس ما در سراسر افغانستان یک نفر هم نداریم در سال جاری یک بررسی عمومی را انجام داده‌ایم در سال‌های گذشته موجود بود اما در سال جاری در هیچ نقطه افغانستان افراد زیر سن در نیروهای امنیتی دیده نمی‌شود."

وزارت دفاع افغانستان نیز می‌گوید که در صفوف اردوی ملی افراد زیر سن وجود ندارد.

مسئولین نهاد‌های امنیتی گفتند که به اساس حکم رئیس جمهور در سال جاری تمامی نیروهای امنیتی ارزیابی شده و افراد زیر سن از میان‌ شان اخراج شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در حال حاضر به شمول افغانستان در ۱۳ کشور جهان حدود ۲۵۰ هزار پسر و دختر زیر سن در صفوف نیروهای امنیتی ایفای وظیفه می‌کنند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG